شنبه 10 / 4 / 1393برچسب:, :: 14:35 ::  نويسنده : ahmad & saman

دو سایت کامل و خوب در مورد آسانسور و پله برقی

اميدواريم مفيد باشه:

 

http://parslift.com

http://mah-lift.blogfa.com/1392/05



پنج شنبه 14 / 12 / 1392برچسب:, :: 12:22 ::  نويسنده : ahmad & saman

سنسور PIR

امروزه در سیستم‌های اعلام سرقت به طور گسترده از سنسورهای حركتی كه در بازار با نام رادار یا چشمی از آن‌ها نام برده می‌شود کاربرد دارد. این سنسورها امروزه با تنوع وسیعی و كیفیت گوناگون در بازار یافت می‌شوند. در این مقاله با مبانی و نحوه كاركرد این دستگاه‌ها آشنا شده و توان مقایسه آن‌ها را خواهید یافت. 
هر جسمی كه دمای آن بالاتر از صفر مطلق یعنی 273 درجه زیر صفر باشد از خودش انرژی از جنس امواج نوری ساطع می‌كند. میزان این انرژی كه از جسم ساطع می‌شود وابسته است به:
·        اختلاف دمای سطح جسم با دمای محیط
·        میزان دمای خود جسم
·        میزان انعكاس نور از جسم
·        ابعاد فیزیكی جسم
·        میزان تولید انرژی داخلی (فعالیت و متابولیسم) و طول موج این نور وابسته به دمای جسم می‌باشد.
بخش زیادی از این انرژی كه از جسمی تابش می‌كند از نوع مادون قرمز می‌باشد كه مربوط به بخش نامریی طیف امواج الكترومغناطیس می‌باشد. در یك دفتر اداری معمولی سطح تمام اجسام، دیوارها، كف، چراغ‌ها و غیره نور مادون قرمز از خود انتشار می‌دهند از آنجا كه دمای سطح اجسام اطراف با دمای محیط به هم نزدیك می‌باشد هر دو تقریباً در یك طول موج انتشار دارند.
 
برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...


ادامه مطلب ...


پنج شنبه 13 / 12 / 1392برچسب:, :: 12:21 ::  نويسنده : ahmad & saman

سنسور خازنی چیست؟

سنسورهای خازنی سنسورهاي بدون تماس و بدون كنتاكت الكتريكي هستند كه در مقابل فلزات و اغلب غير فلزات عمل مي نمايند . اين سنسورها براي كنترل سطوح در مخازني كه از مواد پودري ، مايع و با دانه دانه پر شده اند مناسب مي باشند . همچنين از آنها مي توان به عنوان مولد پالس به منظور كنترل وضعيت برنامه ماشين آلات براي شمارنده ها و آشكارسازي تقريبا تمام مواد فلزي و غير فلزي استفاده كرد .

 

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 12 / 12 / 1392برچسب:, :: 12:18 ::  نويسنده : ahmad & saman

سنسور فشار چیست؟

 

 

سنسور فشار عموما فشار گاز یا مایع را اندازه می گیرد. فشار به اصطلاح نیروی لازم برای جلوگیری از پخش شدن مایع است و معمولاً به صورت نیرو بر سطح تعریف می شود. سنسور فشار معمولاً به صورت مبدل کار می‌کند و سیگنالی تابع اثر فشار تولید می کند. برای این منظور می توان سیگنال الکتریکی در نظر گرفت. سنسورهای فشار روزانه برای کنترل و مانیتورینگ هزاران کاربرد استفاده می شوند. سنسورهای فشار می توانند به طور غیر مستقیم برای اندازه گیری سایر متغیرها استفاده شوند.

 

برای مثال: دبی سیال/ گاز، سرعت، سطح مایع و ارتفاع از این متغیرها هستند. به سنسورهای فشار، مبدلهای فشار، ترنسمیتر فشار، فرستنده فشار، نشاندهنده فشار، پیزومتر و مانومتر و ... نیز گفته می شود. سنسورهای فشار از نظر تکنولوژی، طراحی، عملکرد، کاربرد و قیمت باهم متفاوت هستند. با یک تخمین محافظه کارانه می توان گفت بیش از ۵۰ تکنولوژی و حداقل ۳۰۰ شرکت در سراسر جهان سازنده سنسور فشار هستند. هم چنین طبقه ای از سنسورهای فشار وجود دارند که برای اندازه گیری حالت پویای تغییرات سریع در فشار طراحی شده اند. مثالی از کاربرد این نوع سنسور را می توان در اندازه گیری فشار احتراق سیلندر موتور و یا گاز توربین مشاهده کرد. این سنسورها به طور عمده از مواد پیزوالکتریک مانند کوارتز ساخته شده اند. بعضی از سنسورهای فشار مانند آنچه در دوربین‌های کنترل ترافیک دیده می شود، به صورت باینری (دودویی) و خاموش/ روشن کار می کنند. برای مثال وقتی فشاری به سنسور فشار اعمال می شود، سنسور یک مدار الکتریکی را قطع یا وصل می کند. این سنسورها به سوئیچ فشار معروف هستند.

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 11 / 12 / 1392برچسب:, :: 12:17 ::  نويسنده : ahmad & saman

ترانسدیوسر چیست؟

یک مبدل است که در بخش ثانویه به کار می‌رود و وظیفه تبدیل یک کمیت به کمیت دیگر را بر عهده دارد. برای ما کار کردن با کمیت الکتریکی راحت‌تر است. یک ترانسد یوسر یک کمیت فیزیکی را به یک کمیت الکتریکی تبدیل می‌کند . معمول‌ترین این کمیت‌ها نیرو، شتاب و غیره می‌باشد.خروجی ترانسدیوسرها ممکن است ولتاژ، جریان و غیره باشد.

 

    ترانسدیوسر فشار

 

 

ترانسمیتر چیست؟

 

وسیله ای برای ارسال اطلاعات است که در واقع، یک ترانسدیوسر است که خروجی آن قابل انتقال و استفاده است.

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 10 / 12 / 1392برچسب:, :: 12:16 ::  نويسنده : ahmad & saman

ابزار دقیق به چه معناست؟

اندازه گیری کمیتهای فیزیکی مورد نظر و وسایل و دستگاههای مورد نیاز در ارتباط با تبدیل و انتقال آنها را ابزار دقیق میگویند.

کنترل فرآیند چیست؟

کنترل متغیرهای فرآیند از جمله فشار ، دما ، سطح ، جریان و ...... در فرآیند صنعتی را کنترل فرآیند میگویند.

در صنعت پالایش وبهره برداری نفت و گازاندازه گیری و کنترل کمیتهای اصلی زیر حایز اهمیت فوق العاده میباشند:

 

1-اندازه گیری فشار و کنترل آن

Measuroment of the pressure and its control

2-اندازه گیری جریان مایعات وکنترل آنها

Measuroment of the flow and its control

3-اندازه گیری درجه حرارت(دما)وکنترل آنها

Measuroment of the temperature and its control

4-اندازه گیری ارتفاع سطح مایعات و کنترل آنها

Measuroment of the level and its control

و در صنایع دیگر ممکن است کمیتها یا متغیرهای دیگری مانند سرعت یا موقعیت در سیستم های سرومکانیسم مورد نظر باشد.

برای اندازه گیری و کنترل این کمیتها در صنعت از انرژیهای ذیل بصورت جداگانه یا با یکدیگر بشرح زیر استفاده میشود.

1-انرژی هوای فشرده (سیستم نیوماتیک ) pneumatic

2-انرژی مایعات فشرده (سیستم هیدرولیک )hydraulic

3-انرژی برق (سیستم الکترونیک )electronic

4-ترکیبی از انرژی های فوق تواما مانند سیستم نیوماتیکی و الکترونیکی با هم در کنترل استفاده میشوند



پنج شنبه 9 / 12 / 1392برچسب:, :: 12:15 ::  نويسنده : ahmad & saman

اگر دارای اتومبیل باشید و یا حتی نباشید مطمئناً یک‌بار هم نام تیوبلس به گوشتان خورده است.نوعی از لاستیک‌های رادیال و پهن که با موادی خاص منافذ آن را گرفته و درون آن را پر از هوا ( باد ) می‌کنند و دیگر از تیوب به شیوه قدیمی خبری نیست . جدیداً کمپانی معتبر و پیشرو در زمینه تولید لاستیک یعنی بریجستون طرحی از لاستیک را ارایه داده که می‌توان از آن به عنوان انقلابی در صنعت لاستیک نام برد. این نوع لاستیک جدید که ایرلس ( Airless) نام دارد و بریجستون در نمایشگاه ماشین توکیوی ژاپن از آن رونمایی کرده دیگر هوا یا همان باد لاستیک را هم حذف نموده تا دیگر غم کم بادی یا پنچری لاستیک خود را نخورید!!

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 8 / 12 / 1392برچسب:, :: 12:14 ::  نويسنده : ahmad & saman

چکیده:
گر لپ تاپ داشته باشید و زیاد با آن کار کنید حتما از کار کردن با تاچ پد خسته شده اید و دست هایتان درد گرفته است؛ اگر هم برای خریدن یک موس اقدام کرده باشید حتما با مشکل حمل آن مواجه شده اید یک موس با سیم بلند حتما دست و بالتان را می بندد شاید فکر کنید موس بی سیم دیگر مشکلی ندارد اما باز هم باید جایی برای نگه داری آن هنگام جابه جایی داشته باشید

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 7 / 12 / 1392برچسب:, :: 12:13 ::  نويسنده : ahmad & saman

بشر همیشه به دنبال تکامل و آسان تر کردن کارها است، حتی در ساده ترین کارها نیز به دنبال راهی برای راحتی بیشتر است. حتما برای شما نیز اتفاق افتاده که از اینکه از جای خود برخیزید و چراغ اتاق را روشن و یا خاموش کنید کلافه شده باشید و یا برای روبه رو نشدن با این مشکل، جای خوابیدن خود را درست در کنار کلید لامپ قرار دهید.

خوشبختانه شرکت INSTEON تولید کننده تکنولوژی های اتوماسیون خانگی، راهی را پیدا کرده که شما خود را در این شرایط بد نبینید! تولید یک ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور.

این لامپ های 60 واتی با قیمت 30 دلار میتوانند با یک ریموت کنترل از راه دور روشن و خاموش شوند. ریموت کنترلی که همان تلفن هوشمند شما است و هم برای آی او اس و هم اندروید موجود است. این لامپ ها دارای یک آدرس شبکه واحد هستند (که روی هر لامپ حک شده) و فورا توسط شبکه INSTEON شناسایی می شوند، این به این معنا است که شما میتوانید لامپ را به راحتی تعویض کنید و نگران شناسایی لامپ ها در شبکه نباشید.

 



پژوهشگران دانشگاه توکیو توانستند با استفاده از حباب صابون نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را بسازند. به گزارش ایتنا از همکاران سیستم، این پژوهشگران با ابتکاراتی موفق شدند از حباب صابون به عنوان یک صفحه نمایش انعطاف پذیر و مستحکم استفاده کنند. مطابق گزارش وب سایت digitaltrends ، پژوهشگران دانشگاه توکیو در ژاپن موفق شده‌اند تصاویری را بر روی یک حباب صابون پخش کنند.

به گفته این دانشمندان در حالت معمولی سطح بیرونی حباب صابونی قادر به انعکاس نور‌ها و تصاویر نیست. آنها برای حل این مشکل سطح بیرونی حباب‌های صابون را در معرض امواج مافوق صوتی قرار دادند که از چند بلندگو پخش می‌شد.

امواج مافوق صوت، تنیدگی متراکم غشای بیرونی حباب را کاهش می‌دهد و بافت ماتی به آن می‌بخشد که قابلیت انعکاس نور و تصاویر را داراست. مشکل دیگر استفاده از حباب صابون به عنوان صفحه نمایش، شکنندگی و نازک بودن آن است و ممکن است با تاثیر کوچک‌ترین محرکی بترکد.

دانشمندان ژاپنی برای جلوگیری از ترکیدن حباب صابون ترکیب شیمیایی جدیدی ساختند که استحکام و انعطاف‌پذیری حباب را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد. این ترکیب از شکر، گلیسیرین، صابون، آب، شیر و روکنشگرهای شیمیایی به دست آمده است.

 



پنج شنبه 5 / 12 / 1392برچسب:, :: 12:9 ::  نويسنده : ahmad & saman


سیستم مفهومی JPods‌ نمونه ای از خطوط حمل و نقل پر سرعت شخصی (PRT)‌ است که انرژی مورد نیاز برای حرکت کابین های الکتریکی توسط پنل های خورشیدی تأمین می شود. با توجه به لزوم ایجاد تغییرات اساسی در نسل جدید سیستم های حمل و نقل و استفاده از سوخت های پاک، سیستم‌های حمل و نقل پر سرعت شخصی (PRT) طی سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته اند.
سیستم حمل و نقل بدون ایجاد ترافیک، بدون نیاز به جای پارک، استفاده از سیستم هوشمند رایانه‌یی برای مسیریابی خودکار و ‌استفاده از انرژی خورشیدی از جمله مزیت‌های سیستم مفهومی JPods است که توسط "بیل جیمز" طراحی شده است.

 



پنج شنبه 4 / 12 / 1392برچسب:, :: 12:8 ::  نويسنده : ahmad & saman

لیوان های یکبار مصرف امروزه در همه جا دیده می شوند خصوصا در ادارات و سازمان ها و کنار آبخوری ها ؛ این ایده طرحی برای لیوان های کاغذی یکبار مصرف است.

ایده اصلی این طرح، کم حجم نمودن لیوان های یکبار مصرف قبل و پس از مصرف است، لیوان ها به صورت یک رول طراحی شده اند که تعداد بسیاری لیوان در حجم کمی قرار می گیرند و حمل و نقل آن بسیار آسان می شود همچنین لیوان های مصرف شده و زباله ها نیز حجم کمی پیدا می کند و جمع آوری آنها سهل است.

طراح خوش ذوق این ایده Lee Jaebin نام دارد.



یک شنبه 3 / 12 / 1392برچسب:, :: 20:23 ::  نويسنده : ahmad & saman

ساخت لپ تاپی که در قسمت پایین هم دارای نمایشگر باشد جزو ایده های قدیمی بوده که طی سال گذشته توسط چند شرکت به صورت آزمایشی یا در تعداد محدود تبدیل به واقعیت شده است و حالا نوبت ایسر رسیده که این ایده را تبدیل به یک محصول تجاری واقعی بکند. ‏شاید بهتر باشد آن را یک تبلت دو نمایشگره بنامیم در هر صورت این کامپیوتر با دو نمایشگر ۱۴ اینچی و پردازشگر Core i5 به همراه ویندوز ۷ از ماه دیگر در بازار خواهد بود. ‏

محافظ نمایشگرهای Iconia از نوع شیشه گوریلا است. بنابراین نباید نگران آسیب پذیری اش باشید و از مولتی تاچ به خوبی پشتیبانی می کند. حالا قسمت پایین لپ تاپ به جای یک کیبرد معمولی طیف گسترده ای از کارها را برایتان انجام میدهد و البته در مواقع لازم کیبرد هم هست! ایسر قیمت نسبتا مناسبی هم برایش انتخاب کرده است. می توانید آن را با ۱۲۰۰ دلار داشته باشید.



چکیده:
۴ نوجوان زیرک نیجریه ای ژنراتوری را تولید کردند که با یک ماده فراوان در دنیا کار می کند – ادرار! سه تا از این نوجوانان ۱۴ ساله و یکی از آنها ۱۵ ساله است. طرز کار این ژنراتور بدین صورت است: - ادرار در یک سلول الکترولیت قرار داده شده تا اوره آن به نیتروژن، آب و هیدروژن تبدیل شود. - هیدروژن از یک فیلتر آب برای خالص سازی رد می شود و بعد از آن وارد سیلندر گاز می شود.

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


چکیده:
شرکت آی‏ بی‏ ام قصد دارد پردازنده‏‌های رایانه‏‌ای تولید کند که عملکرد آنها شبیه مغز انسان است. آی. بی. ام اخیراً الگوی نرم‌ افزاری ویژه این پردازنده‏‌ها را نیز ابداع کرده است.

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


یک شنبه 30 / 11 / 1392برچسب:, :: 20:12 ::  نويسنده : ahmad & saman

باطری‌ها از بین خواهند رفت! باطری‌ها که برای دیر زمانی منبع انرژی انسان‌ها بوده و هستند به زودی به زباله‌دان تاریخ خواهند پیوست.
دانشمندان انگلیسی پلاستیکی ساخته‌اند که قابلیت ذخیره و آزاد کردن انرژی الکتریکی دارد،اختراعی که بی‌شک
انقلابی در صنعت‌های چون موبایل‌سازی،ماشین سازی و حتی صنایع پوشاک خواهد داشت!

[ ناتاشا شیرشوا محقق این پروژه]

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 29 / 11 / 1392برچسب:, :: 20:10 ::  نويسنده : ahmad & saman

یک تیم مهندسی از دانشگاه لینکلن دریافته اند که از گرمای تولید شده در تایرها در هنگام فرود می توان برای تولید الکتریسیته استفاده نمود.
هیتنا: یک تیم مهندسی از دانشگاه لینکلن با سرمایه گذاری مرکز تحقیقاتی EPSRC تلاش می کند تا انرژی گرمایی که در هنگام فرود هواپیما توسط سیستم ترمز چرخها ایجاد می شود را توسط یک موتور مولد به الکتریسیته تبدیل کند. این انرژی الکتریکی ذخیره شده و در زمان تاکسی کردن هواپیما روی زمین مورد استفاده قرار می گیرد. بدین ترتیب در استفاده از موتورهای جت پرمصرف هواپیما صرفه جویی شده و آلودگی های صوتی و گازهای خروجی را در هنگام حرکت روی باند فرود از بین برد.به گزارش گروه هوافضای هیتنا تاکسی کردن، بدون استفاده از موتور هدفی است که صنایع هوایی در اروپا تا سال 2020 بدنبال آن هستند. این مورد می تواند موجب آسایش مردمی شود که در نزدیکی فرودگاه ها زندگی می کنند چراکه موتورهای جت در هنگام تاکسی صدا و آلودگی زیست محیطی زیادی تولید می کنند.
پروفسور استوارت مدیر این تیم مهندسی تخمین زده بعنوان مثال یک هواپیمای ایرباس 320 در هنگام فرود حدود 3 مگاوات انرژی تولید می کند. همچنین دانشگاه لینکلن در حال حاضر بدنبال بررسی روشهای دیگر برای تولید انرژی در هنگام فرود می باشد. یکی از این روشها تولید الکتریسیته از اندرکنش حلقه های مسی جاسازی شده در باند فرود و آهنرباهای متصل شده در زیر هواپیما می باشد. این پروژه نیز همانند بسیاری از پروژه ها با چالش هایی از جمله کاهش هزینه و بهینه سازی تولید انرژی در روند پیشرفت خود مواجه است. یکی از مواردی که می تواند در این تحقیق بهینه شود تعداد مولدها و میزان تولید آنها می باشد. همچنین در این پروژه که ایده آن از سال 2008 کلید خورده دانشگاه لوبورو همکاری نموده است.



یک شنبه 29 / 11 / 1392برچسب:, :: 20:8 ::  نويسنده : ahmad & saman

يک مخترع ايراني موفق به ابداع سرعت گير انرژي زا شده است که امکان استفاده از انرژي هايي را که در حالت معمول هدر مي رود، فراهم مي کند.

دکتر محمد صادق شريعتي در گفت وگو با خراسان اظهار داشت: اين اختراع در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکيت صنعتي ايران به ثبت رسيده و در نمايشگاه بين المللي اختراعات چين نيز مدال نقره دريافت کرده است اما اکنون يک شرکت آلماني با کپي برداري از آن، بدون ذکر نام مخترع ايراني، در سايت خود آن را مطرح کرده است.

وي درباره اختراع خود گفت: وقتي خودرويي از روي سرعت گير بالا مي رود و پايين مي آيد، ارتفاعي را طي مي کند که براساس قوانين فيزيک در اين حرکت انرژي ذخيره و بعد تخليه مي شود. وي با اشاره به اين که مي توان يک چهارم برق مصرفي تهران را از طريق سرعت گيرهاي انرژي زا تامين کرد، افزود: اين سرعت گير داراي ساختاري متفاوت از سرعت گيرهاي فعلي است که انرژي را از حالت جنبشي به حالت انرژي هاي ذخيره اي و سپس به انرژي هاي ديگر تبديل مي کند.از اين انرژي مي توان در تامين روشنايي برق خيابان ها استفاده کرد.ساختار سرعت گير انرژي زا نسبت به شيب جاده، استحکام آسفالت، ورودي آب در فصول بارندگي و همچنين يخبندان زمستان متفاوت است. اين سرعت گير بايد از آلياژي ساخته شود که تحمل تغييرات نيروي عمودي خودرو را داشته باشد.

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


یک شنبه 28 / 11 / 1392برچسب:, :: 20:6 ::  نويسنده : ahmad & saman

محققان به لطف دانش مهندسی ژنتیک موفق شده‌اند با تزریق ویروس‌هایی به گیاهان توتون از آنها به عنوان کارخانه‌ای برای تولید و پرورش سلول‌های خورشیدی استفاده کنند و از این راه زمینه راه‌اندازی خط جدیدی به منظور تولید انرژی‌های پاک را از دل طبیعت سبز فراهم نمی‌آورند.
جام جم نوشت براساس طرح تحقیقاتی جدیدی که به همت دانشمندان دانشگاه برکلی کالیفرنیا صورت گرفته، محققان دریافته‌اند سلول‌های خورشیدی مصنوعی را می‌توان از این پس در دل گیاهان توتون و همچنین میکروارگانیسم‌هایی از جمله باکتری ایی.کولی پرورش داد. خط تولید برق از مزارع توتون راه‌اندازی می‌شود
به اعتقاد دانشمندان، ارزش یافته‌های جدید در نقش مهمی است که از این پس گیاهان زراعی از جمله توتون می‌توانند در چرخه تولید و مصرف سوخت و نیازهای آینده انسان ایفا کنند، چرا که گیاهان توتون می‌توانند نظیر فرآیند از شیر گرفتن کودک به نوبه خود در گرفتن سوخت‌های فسیلی از دهان دنیا و به عبارتی، خلاص کردن جهان از این رنج کهنه نقش شایسته‌ای ایفا کنند.

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


یک شنبه 27 / 11 / 1392برچسب:, :: 20:4 ::  نويسنده : ahmad & saman

استاد ایرانی دانشگاه Maine آمریکا با ابداع فناوری بی سابقه "سیستمهای ارتباطاتی حسگر بی سیم و بدون باتری" امیدهای دیرینه ناسا در عملیاتی شدن ایده استفاده از حسگرهای بدون نیاز به باتری در اعماق فضا را محقق می سازد.
آژانس فضانوردی آمریکا (ناسا) مقدمات انجام ماموریتی بی سیم در فضا را فراهم می کند و در این میان به نظر می رسد ایده استثنایی دکتر علی عابدی از دانشگاه University of Maine آمریکا این ماموریت تاریخی را امکانپذیر سازد.
علی عابدی استادیار مهندسی رایانه و برق دانشگاه University of Maine هم اکنون در حال کار بر روی سیستم جدید ارتباطاتی حسگر بدون سیم و باتری است که به گفته وی می تواند در محیطهای سختی نظیر اعماق فضا و جایی که حسگرهای باتریدار نصب شده در شاتلهای فضایی از کار می افتند، به خوبی عمل کند.
دکتر عابدی در این خصوص گفت : این حسگرهای جدید می توانند به عنوان ناظرانی در درون موتور شاتلها و همچنین به هنگام فرودشان به جو زمین عمل کنند.
وی معتقد است این سیستمهای جدید به ناسا این امکان را خواهد داد تا حجم قابل توجهی از سیم، کابل و ارتباط دهنده هایی را که وزن زیادی داشته و فضای قابل توجهی نیز اشغال می کنند از چرخه حذف کند.
همچنین با استفاده از این فناوری نوین ضمن کاهش هزینه ها، درصورتی که ماموریت فضایی با شکست همراه شود ضررچندانی برجای نمی ماند.
پروژه این محقق ایرانی به جهت کاربردی بودن و ارزش بالای عملیاتی در ماموریتهای آتی ناسا مورد حمایت کمک ۳۶۰ هزار دلاری این آژانس فضایی در مدت سه سال قرار گرفته است.

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


یک شنبه 26 / 11 / 1392برچسب:, :: 20:1 ::  نويسنده : ahmad & saman

اینکه بتوانیم همیشه در زیر آسمان، در فضای باز باشیم و کار کنیم و مجبور نباشیم ساعت‌های زیادی را در محیط‌های بسته سر کنیم، واقعا لذت‌بخش است، اما در عمل ناممکن است.
یک شرکت واقع در اشتوتگارت به نام Fraunhofer، سقفی تولید کرده است که منظره آسمان و ابرها را تقلید می‌کند. این سقف از کنار هم چیدن پنل‌های ۵۰ در ۵۰ سانتیمتر درست می‌شود، هر پنل یک بورد LED، شامل ۲۸۸ دیود LED دارد، در زیر این LEDها، یک صفحه برای پراکنده کردن نور تعبیه شده است که باعث می‌شود نور یکنواخت پخش شود.
پژوهشگران این شرکت با ترکیبی از LEDها سفید، سبز، آبی و قرمز، طیف کاملی از نور ساخته‌اند، این ترکیب به آنها اجازه می‌دهد که بتوانند ۱۶ میلیون رنگ مختلف ترکیبی ایجاد کنند.

پژوهشگران مدتی به بررسی نور طبیعی آسمان پرداختند تا دریابند که تعویض رنگ LEDها را چگونه و با چه سرعتی انجام بدهند تا یک آسمان مجازی بهتر داشته باشند.
نمونه اول آسمان مجازی که در این شرکت تولید شده، ۳۴ متر مربع مساحت دارد و در آن از بیش ۳۴ هزار LED استفاده شده است و می‌تواند شدت نوری معادل سه هزار لوکس ایجاد کند.
ماه مارس سال میلادی جاری در نمایشگاه سبیت به نمایش درخواهد آمد. هزینه خرید هر متر مربع اسمان مجازی، یک هزار یورو است.


Fraunhofer



یک شنبه 25 / 11 / 1392برچسب:, :: 19:57 ::  نويسنده : ahmad & saman

طبق تعاريف موجود، هارپ (HAARP) يك پروژه تحقيقاتي است كه براي بررسي و تحقيق درباره لايه آيونوسفير (Ionosphere) و مطالعات معادن زيرزميني با استفاده از امواج راديويي تأسيس شده است.

لايه آيونوسفير در بالاترين لايه اتموسفير (Atmosphere) قرار دارد.

اين لايه تشعشعات خطرناك «ماوراي بنفش» و «اكس ري» خورشيد را جذب كرده و مانند سقفي از ورود آنها به زمين جلوگيري مي نمايد تا زندگي بر روي كره زمين امكان پذير گردد. همچنين به دليل محيط الكتريكي موجود در آيونوسفير از اين لايه براي انعكاس امواج راديوئي به اطراف زمين استفاده مي شود. اگر اين لايه به هر دليلي دچار اختلال شود تاثيرات بسيار زيادي بر روي زمين گذاشته و زيستن را مختل مي كند.

سيستم هارپ (HAARP) طوري طراحي شده است كه بر روي آيونوسفير تاثير مستقيم داشته باشد. از نمونه هاي اين تاثيرات قرمز و گداخته شدن و يا ذره بيني نمودن لايه را ميتوان نام برد.

اين سيستم در حال حاضر از يك مجموعه آنتن هاي مخصوص (180 برج آنتن آلومينيومي به ارتفاع 50/23متر) تشكيل و بر روي زميني وسيع به مساحت 23000 مترمربع در آلاسكا نصب گرديده است.

اين آنتن ها امواج مافوق كوتاه ELF/ULF/VLF را توليد و به آيونوسفير پرتاب مي كنند.

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


یک شنبه 25 / 11 / 1392برچسب:, :: 19:50 ::  نويسنده : ahmad & saman

چکیده:
یکی از بدترین فاجعه هایی که برای کاربران ابزارهای الکترونیکی اتفاق می افتد، ریختن آب یا چای یا هر نوع مایعی روی آن هاست. این اتفاق که بخصوص برای لپ تاپ ها به وفور روی می دهد، معمولا به سوختن مدارهای الکترونیکی و از دست رفتن ابزارهای گران قیمت و باارزش منجر می شود.

 

 

اما با چند اقدام ساده و در عین حال سریع، می توان از افزایش ابعاد این فاجعه جلوگیری کرد.
ممکن است در زندگی شما اتفاقاتی بیفتد که در حد یک فاجعه، زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از این اتفاقات ریختن آب یا چای یا نوشیدنی های دیگر روی لپ تاپ یا دیگر تجهیزات الکترونیکی شماست.
کارشناسان گیزمودو سعی کرده اند بهترین اقدامات اضطراری را در چنین شرایطی پیشنهاد بدهند:

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید..



ادامه مطلب ...


درست زمانی که تصور می‌کنید دیسک‌های سخت یا همان هارد‌درایوها در حال خارج شدن از دور به نفع دیسک‌های جامد یا SSD‌ها هستند، شرکت سیگیت با محصول جدید خود هیجان و تازگی را به بازار دیسک‌های سخت بازمی‌گرداند. این شرکت سازنده با گذر از موانعی که در راه افزایش فشردگی در هارد‌دیسک‌ها قرار داشتند اولین دیسک سخت 3.5 اینچی را با ظرفیت ذخیره‌سازی 1 ترابایت اطلاعات در هر پلاتر، به دنیا معرفی کرد. به‌این‌ترتیب موفقیت سیگیت در این عرصه راه را برای ساخت دیسک‌های سخت با ظرفیت بالا هموار خواهد کرد.
هر دیسک‌سخت تعدادی پلاتر را در خود جای داده است. از آنجایی‌که پلاتر‌ها از اجزای مکانیکی یک دیسک‌سخت به شمار می‌روند افزایش تعداد آن‌ها امکان بروز خطا را نیز افزایش می‌دهد. به همین منظور شرکت‌های سازنده دیسک‌های سخت تلاش می کنند تا با افزایش چگالی هارد‌ها (تعداد بیت اطلاعات قابل ذخیره‌سازی در هر اینچ مربع از یک پلاتر) تعداد پلاتر‌های به کار رفته در ساخت و در نتیجه احتمال بروز اشکال را کاهش دهند که موفقیت جدید سیگیت پیشرفتی در این عرصه به شمار می‌آید.

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید..



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 15 / 4 / 1392برچسب:, :: 15:41 ::  نويسنده : ahmad & saman

رز کار این کلید برق بدین صورت است که با دوربین فیلمبرداری مخفیانه‌ای که بر روی آن تعبیه شده و با استفاده از سنسور حرکتی تعبیه شده بر روی آن تصاویر ویدیوئی را با کیفیت ۳۲۰×۲۴۰ پیکسل و با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه به همراه صدا ضبط کرده و عکس‌هایی با کیفیت ۱۲۸۰×۹۶۰ پیکسل برای شما از صحنه به جا می‌گذارد و این اطلاعات بر روی کارت حافظه میکرواس‌دی ۲ گیگابایتی ضبط می‌شود.

این پایان کار نیست و شما قادر به کنترل از راه دور این کلید برق هستید!

 


اگر شما سیم کارتی را در این کلید قرار دهید آن وقت این کلید قادر خواهد بود در مواقع ضروری و یا دلخواه شما این تصاویر را برایتان ارسال کند تا به اندازه کافی وقت برای خبر کردن پلیس داشته باشید و به طور زنده شاهد پخش زنده تصاویر زمان دستگیری دزد باشید!

 

 



پنج شنبه 14 / 4 / 1392برچسب:, :: 15:40 ::  نويسنده : ahmad & saman

برق در مریخ؟!

دانشمندان با طراحی یک نیروگاه هسته‌ای قادر به استفاده از جریان برق در کره ماه و مریخ خواهند بود.


دانشمندان آمریکایی با طراحی یک نیروگاه هسته‌ای در ابعاد یک چمدان که قابلیت تامین نیروی برق هشت خانه را دارد، توانستند چند قدم به تحقق رویای زندگی در کره ماه و مریخ نزدیک‌تر شوند.

به لطف سایز کوچک و قدرت پایداری آن، این نیروگاه هسته‌ای نه‌ فقط می‌تواند نیروی برق روی زمین بلکه روی مریخ، ماه و یا هر مکان دیگری که ناسا به ‌آن نیاز داشته باشد را تامین کند.

بر اساس گزارش اسپیس، این نیروگاه قابل حمل حدود 40 کیلووات نیرو تولید می‌کند و برای استفاده در فضا مناسب است. این نیروگاه قابلیت انعطاف دارد و در حفره‌ها، دهانه‌های آتشفشانی و سیاره‌های غیرقابل سکونت قابل نصب است.


 



پنج شنبه 13 / 4 / 1392برچسب:, :: 15:38 ::  نويسنده : ahmad & saman

دانشمندان دانشگاه میامی کوچک‌ترین لامپ «ال ایی دی» جهان را با قابلیت انعطاف‌پذیری ساخته‌اند.
به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از برنا، دانشمندان دانشگاه میامی، کوچک‌ترین لامپ «ال ای دی» (LED) جهان را که قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی دارد، تولید کرده‌اند.
بر اساس گزارش فیزورگ، لامپ‌های رشته‌ای معمولی از آن‌جایی که بیشتر انرژی مورد نیاز خود را به گرما تبدیل می‌کنند و انرژی زیادی هدر می‌دهند، چندان به صرفه نیستند به همین علت لامپ‌های «ال ای دی»، با کاهش انرژی الکتریسیته مصرفی می‌توانند جایگزین مناسبی برای لامپ‌های رشته‌ای باشند.

دانشمندان دانشگاه میامی اکنون با مطالعه روی لامپ‌های «ال ای دی» معمولی و با در نظر گرفتن عواملی از قبیل؛ اندازه، قابلیت انعطاف و گرمای خروجی، موفق شدند در این پروژه به مدلی دست یابند که در آن با بررسی و تحلیل مدیریت گرمای خروجی لامپ، دمای آن را کاهش دهند.


دانشمندان امیدوارند با طراحی «ال ای دی» های انعطاف‌پذیر، در آینده تحول شگرفی در ساخت صفحات نمایش «ال ای دی» انعطاف‌پذیر و لوازم پزشکی ایجاد شود.لامپ‌های «ال ای دی» از قطعه الکتریکی دیود تشکیل شده‌اند که دارای دو پایه آند و کاتد است. از مزایای این لامپ‌ها علاوه بر مصرف کمتر، می‌توان به عمر بیشتر و سرعت در خاموش و روشن شدن آن‌ها اشاره کرد.




پنج شنبه 12 / 4 / 1392برچسب:, :: 15:37 ::  نويسنده : ahmad & saman

شرکت آی بی ام همیشه در ساخت فناوری های جدید پیشرو بوده است. و حالا شاهد یک اختراع مهم دیگر از این شرکت هستیم. کاری که دنیای حافظه ها را تا چند سال دیگر تغییر می دهد. ‏

مهندسان این شرکت حافظه جدیدی را ساخته اند که نسبت به مدل های پرسرعت فلش فعلی ۱۰۰ برابر سریع تر است. این حافظه با فناوری به نام Phase Change ساخته شده و به طور خلاصه PCM نامیده می شود. ‏

علاوه بر سرعت بالا، این حافظه عمر بسیار طولانی هم دارد و ساخت اش آنقدر ارزان است که در تمام ابزارها از سرورهای ابری گرفته تا تلفن های هوشمند قابل استفاده است. بهترین حافظه های فلش فعلی ۳۰ هزار بار قدرت خواندن و نوشتن روی هر سلول را می دهند. هر چند برای یک کاربر معمولی طول عمر ۳ هزار بار هم کفایت می کند. اما حافظه جدید قدرت ۱۰ میلیون بار خواندن و نوشتن اطلاعات را به شما می دهد. ‏

بالاتر از اینها قدرت ذخیره سازی است. حافظه های فلش فعلی در هر سلول خودشان یک بیت از اطلاعات را نگهداری می کنند. اما حافظه PCM می تواند ۴ بیت از اطلاعات را در هر سلول نگهداری کند. شرکت آی بی ام می گوید که این فناوری ذهنیت ما را نسبت به حافظه ها طی ۵ سال آینده تغییر خواهد داد. چرا که به زودی حافظه های بسیار پرظرفیت با سرعت بالا در اختیار خواهیم داشت. ‏

این شرکت گفته که فناوری جدید اش تا سال ۲۰۱۶ به صورت تجاری در ابزارهای مختلف استفاده خواهد شد. سریع تر، ارزان تر، پرظرفیت تر و با عمر بیشتر. چیز دیگری هم لازم دارید

 



دانشمندان موسسه ibm با ارائه فناوری pcm( فناوری حافظه فاز متغیر چند بیتی پایا) در تولید تراشه های رایانه ای که می تواند سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات را 100 برابر افزایش دهد، این فناوری را در نوع خود اولین اعلام کردند.

در این فناوری از موادی استفاده شده که قابلیت دارند از حالت متبلور به حالت غیر متبلور تبدیل شوند، دو حالتی که از مقاومت الکتریکی متفاوتی برخوردارند و به این شکل اطلاعات در قالبی دو دوئی ذخیره می شوند، یعنی از یکی از حالتها برای ذخیره 0 و از حالت دیگر برای ذخیره 1 استفاده می شود.

با به کار گرفتن این تکنیک در فناوری کنونی pcm محققان توانستند اطلاعات را 100 برابر سریعتر از سرعت انتقال اطلاعات به یک حافظه فلش، نوشته و بازیافت کنند.

محققان ibm برای آزمودن این فناوری از تراشه 200 هزار سلولی pcm استفاده کردند. ماده متغیر در میان الکترودهای موجود در تراشه رسوب کرد، سپس با وارد کردن جریان برق به این الکترودها ماده گرم شده و آغاز به نوسان در میان حالتهای متبلور و غیر متبلور کرد.

در عین حال تغییر ولتاژ جریان وارد شده به الکترودها باعث می شود میزان مواد میان الکترودها نیز قابل کنترل باشد و به این شکل محققان توانستند بیتهای چندگانه ای از اطلاعات را درون هر یک از سلولها ذخیره کنند.

یکی از مشکلاتی که در فناوری سابق pcm وجود داشت، خطای مقاومت نامیده می شد که طی آن مواد غیر متبلور در برابر تغییر حالت مقاومت نشان می دادند و در نتیجه آن خواندن اطلاعات نیز دچار خطا می شد. مشکلی که محققان آن را با استفاده از تکنیکی به نام تکنیک تلفیق پیشرفته کدها که می توانست خطای مقاومت را جبران کند، برطرف کردند.

بر اساس گزارش گیزمگ، تراشه های pcm نسبت به دیگر تراشه ها از مقاومت بالاتری برخوردارند و محققان ibm امیدوارند امکان تولید انبوه و عرضه آن تا سال 2016 فراهم آید.



پنج شنبه 10 / 4 / 1392برچسب:, :: 15:33 ::  نويسنده : ahmad & saman

دو عامل بسیار مهم در درایوهای ذخیره اطلاعات، میزان فضای ذخیره سازی و سرعت انتقال داده ها است. حالا به نظر می رسد که بعد از انقلاب درایوهای SSD در سرعت، بعد از عرضه درایو با حافظه تغییر فاز یا Phase-Change Memory شاهد جهش بزرگی در این زمینه خواهیم بود.

تیم دانشجویی مدرسه مهندسی جاکوبز دانشگاه کالیفرنیا اولین سری این درایو های SSD پر سرعت با نام Moneta را آماده نمایش کرده اند. البته مونتا تنها یک نوع جدید SSD نیست. بلکه این درایو یک PCM SSD یا اس اس دی با حافظه تغییر فاز است که اطلاعات را با استفاده از یک آلیاژ فلزی با نام chalcogenide ذخیره می کند. طبق گفته سازندگان، این کار باعث می شود که سرعت انتقال داده ها و ذخیره سازی اطلاعات، هفت برابر سریعتر از SSDهای موجود در بازار باشد.
PCM
برای ذخیره اطلاعات از یک برنامه تولید گرما با جریان الکتریسیته استفاده می کند تا باعث تغییر آلیاژ مورد اشاره میان دو حالت کریستالی و بی شکل ‫(غیر متبلور‫) شود‫. خواندن اطلاعات هم از طریق یک جریان ضعیف تر اما با همین مکانیسم صورت می گیرد، تا سیستم تشخیص دهد که آلیاژ در کدام یک از دو حالت بی شکل یا کریستالی قرار دارد‫.

این درایو اطلاعات را با سرعت تئوری ۳۲۷ مگابایت بر ثانیه می خواند و ذخیره سازی و نوشتن اطلاعات هم با سرعت ۹۱ مگابایت بر ثانیه انجام می گیرد.

 



منبع
Phase Change Memory


 



پنج شنبه 9 / 4 / 1392برچسب:, :: 15:31 ::  نويسنده : ahmad & saman

تصور کنید روزی بتوانید یک مموری کارت را به مغز خود وصل کنید و از فایلهای موجود در آن بلافاصله استفاده کنید. مثلا اطلاعات مورد نیاز برای یک کنفرانس یا امتحان را دانلود کنید و آن را چند دقیقه قبل از شروع جلسه در مغزتان ذخیره کنید و در جا از داده های آن استفاده کنید. یعنی یک ماتریکس تمام عیار. خب به نظر می رسد این تصور چندان هم دور از ذهن نیست. چون دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی توانسته اند قدمهای اولیه در این راه را بردارند.

بعد از مطالعات فراوانی که دکتر تئودور برگر و همکارانش در مورد واکنشهای شیمیایی فرآیند یادگیری کوتاه مدت در مغز موشها انجام دادند، توانستد یک چیپ کوچک بسازند که از الکترودهایی برای اتصال به مغز و افزودن به ظرفیت حافظه استفاده می کند.این پروتز عصبی قادر است سیگنالهای عصبی را ذخیره کند و درست مانند یک حافظه جانبی الکترونیکی به موشها کمک کند تا سریعتر و بیشتر یاد بگیرند.

با روشن کردن مدار، یادگیری به موشها القا می شود و آنها "یاد می گیرند" و با خاموش کردن مدار، همه چیز را به سرعت فراموش می کنند. دکتر برگر ادعا می کند که اگر بتوانند جزئیات بیشتری از فرآیند رمزنگاری سلولهای عصبی را بفهمند، قادر خواهند بود تقریبا هر چیزی را در حافظه ایجاد یا حذف کنند. دقیقا مثل یک فلش مموری که به مغز وصل می شود. در حال حاضر تحقیقات آنها بر روی موشها موفقیت آمیز بوده و هدف بعدی آنها اجرایی کردن این پروژه در مورد میمونهاست.

 

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 8 / 4 / 1392برچسب:, :: 15:30 ::  نويسنده : ahmad & saman

به نظر می رسد که فناوری نانو به ژنراتور ها هم راه پیدا کرده است. چراکه دانشمندان موفق شدند، یکی از به صرفه ترین نانوژنراتور های جهان را طراحی کنند. این نانوژنراتور می تواند انرژی محیط را جمع آوری کرده و آن را به صورت انرژی الکتریکی در اختیارمان بگذارد. بنابر این می توانیم امیدوار باشیم که روزی دستگاه های الکترونیکی کوچکمان به جای باتری های معمولی از این نانوژنراتور ها استفاده کنند.

 

اما منظورمان از انرژی محیط چیست؟ این واژه در مورد این وسیله دامنه ای گسترده به خود می گیرد. کوچکترین حرکت یا لرزشی می تواند به این نانوژنراتور، انرژی کافی را برای تولید الکتریسیته بدهد. پس می توانید آن را در معرض نسیم ملایم قرار دهید و انرژی الکتریکی دریافت کنید. اگر نسیمی هم نمی وزید؛ می توانید از ضربان قلب خود استفاده کنید! پس قادر خواهيد بود که تقریبا از هر راهی دلتان خواست، انرژی الکتریکی دریافت کنید.

 

 

در نهایت، انرژی الکتریکی تولید شده در خازن های این نانوژنراتور ذخیره می شود. سپس قسمتی از آن صرف برق رسانی به سنسور های دریافت انرژی محیط می شود و انرژی باقی مانده می تواند جایگزین باتری برای هدست بلوتوث شما یا هر دستگاه رادیویی کوچک دیگری شود. ضمنا انرژی تولیدی این نانوترانزیستور به قدری است که امواج رادیویی دستگاه مورد نظر می توانند تا 9 متر برد داشته باشند. (قابل شناسایی باشند(

 

این تکنولوژی می تواند در دوربین های جاسوسی هم کاربرد پیدا کند و یا حتی مصارف پزشکی داشته باشد. و بدون شک، این یکی از فوق العاده ترين راه ها برای تامین نیروی گجت های کوچکمان است.

 



پنج شنبه 7 / 4 / 1392برچسب:, :: 15:28 ::  نويسنده : ahmad & saman

محققان می گویند که سیگنال های تلفن های همراه ممکن است توضیح کاهش ناگهانی جمعیت زنبورهای عسل جهان باشد که نقش برجسته ای را در تکثیر و پرورش محصولات کشاورزی و باغبانی دارند.
به گزارش بخش خبر شبکه فن آوري اطلاعات ايران از Ciol، تلفن همراه است ممکن است یک وسیله فوق العاده عالی برای میلیون ها نفر در سرتاسر جهان باشد اما آن قاتل جمع کثیری از زنبورهای عسل شده است.
محققان می گویند که سیگنال های تلفن های همراه ممکن است توضیح کاهش ناگهانی جمعیت زنبورهای عسل جهان باشد که نقش برجسته ای را در تکثیر و پرورش محصولات کشاورزی و باغبانی دارند.
بر طبق آزمایش های صورت گرفته محققان متوجه شدند زمانی که زنبورها در معرض سیگنال ها و امواج تلفن همراه قرار می گیرند حرکت زیگزاگ واری به خود می گیرند و ناگهان سقوط می کنند.
هنگام برقراری تماس تلفنی از طریق موبایل زنبورها حرکت مواج با حالات 10 برابر سریعتر را اجرا می کنند اما هنگام خاموشی تلفن یا در حالت انتظار آنها به صورت نرمال رفتار می کنند.

 

 



پنج شنبه 6 / 4 / 1392برچسب:, :: 15:26 ::  نويسنده : ahmad & saman

تکنولوژی جدید بکارگرفته شده در سنسورهای تصویر این امکان را در آینده فراهم میکند که دوربین تلفنهای همراه عکسهایی با کیفیت بسیار بالا  نظیر مراسم عروسی بگیرند. برای این منظور شرکت InVisage Technology در کالیفرنیا سنسور تصویری را با نیمه هادی "کوانتوم دات" Quantum Dots بجای سیلیکون ارتقاء داده است و مدعی شده که کیفیت تصاویر گرفته شده توسط دوربین با این سنسور تا چهاربرابر افزایش میآبد.

بیشتر دوربینهای امروزی یا از سنسور CCD (Charged-Coupled Device) و یا از سنسورهای برپایه تکنولوژیCMOS (Complementary Metal-Oxide-Semiconductor) برای ثبت تصاویر بهره میگیرند. سیلیکون بکارگرفته شده در سنسورهای تصویر امروزی دارای راندمان جذب نور درحدود 50% میباشد. کاهش راندمان بواسطه لایه های هادی مس و آلومینیوم بکاررفته در مدارالکترونیکی روی سطح سیلیکون ایجاد میشود. فلز موجود در سطح باعث بلوکه شدن نور میشود، بطوریکه تنها کسری از یک سنسور سیلیکون در معرض تابش نور قرار میگیرد.

 

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


مبتکران لامپی را تولید کرده‌اند که به طورخودکار رنگ محیط را خوانده و به رنگ آن درمی‌آید

به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، «Huey»، لامپ کپی رنگی آفتاب‌پرست که توسط طراحان شرکت تینک‌گیک (ThinkGeek) ابداع شده، جلوه‌گری خود را با روشن کردن سطحی که روی آن قرار گرفته با دو چراغ سفید آغاز می‌کند.

 


در این حال حسگر نور داخلی آن، رنگ صحیح را تشخیص داده، سپس یک مجموعه الکتریکی، رنگ ال‌ای‌دی‌های تغییر رنگ متعدد را برای تولید آن نور تطابق داده و این نور از طریق بدنه نرم وینیلی Huey ساطع خواهد شد. اگر کاربران بخواهند یک ناحیه را با رنگ سطحی که در آنجا وجود دارد روشن کنند، تنها کافی است این دستگاه را روی آن سطح قرار داده و پس از تطابق با آن، دستگاه را فشار دهند. این مساله باعث می‌شود که این نور تا زمان دلخواه باقی بماند

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 4 / 4 / 1392برچسب:, :: 15:23 ::  نويسنده : ahmad & saman

دیسک های فشرده یا همان CD که امروزه کاربردهای فراوانی در زندگی ما دارند، در سال ۱۹۸۰ به دنیا وارد شدند. ولی چرا دیسک های فشرده ۷۴ دقیقه ای هستند، نه ۶۰ دقیقه ای و نه ۷۰ دقیقه ای !؟ ‏

هفتاد و چهار دقیقه بودن آنها را می توان تقصیر یک مرد ناشنوای آلمانی گذاشت. ‏

شرکت سونی و فیلیپس که آن زمان در حال طراحی استاندارد CD بودند بین اندازه دیسک های فشرده با هم اختلاف داشتند. شرکت فیلیپس به دنبال طراحی دیسک های با قطر ۱۱/۵ سانتیمتر بود و سونی به ۱۰ سانتیمتر بسنده کرده بود.

هر کدام از ۲ استاندارد فوق می توانستند ۶۰ دقیقه از موسیقی استریو با نرخ ۱۶ بیت و با فرکانس ۴۴٫۰۵۶ هرتز را در خود جای دهند. ‏

 

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 3 / 4 / 1392برچسب:, :: 15:22 ::  نويسنده : ahmad & saman

 

یک شرکت ژاپنی به منظور کمک به حفظ منابع طبیعی و کنترل مصرف انرژی سه شاخه هوشمند تولید کرده که میزان مصرف برق را اندازه می­گیرد.

فوجیتسو برای کسانی که نگران میزان مصرف برق لوازم الکتریکی منزل یا محل کارشان هستند و علاقه­مندند بدانند مصرف برق هر کدام از دستگاه­ها دقیقاً چه مقدار است، دو محصول جدید هوشمند ارائه کرده است. سه شاخه 5204ps-FXوگیت وی5250GW-FX محصولاتی هستند که به منظور کمک به کاربران توسط این کمپانی ژاپنی تولید شده­اند. این سه شاخه و درگاه هوشمند درست مانند محصولات مشابه خود عمل می­کنند با این تفاوت که شما می­توانید آنها را از طریق 2.0 USBو کابل شبکه به رایانه متصل کنید مصرف دقیق برق هر سوکت را کنترل کنید. به این ترتیب می­توانید تصمیم بگیرید که از کدام دستگاه کمتر استفاده کنید تا صورتحساب برق خود را کاهش دهید. عرضه این سه­شاخه­ها و درگاه­های هوشمند با قیمت 10 هزار ین (123 دلار) و 45 هزار ین(556 دلار) در ژاپن آغاز خواهد شد. نمایش مصرف برق توسط سه شاخه هوشمند فوجیتسو (Strip power smart) به ویژه در محیط­های کار، کمک مهمی به بهینه­سازی مصرف انرژی خواهد کرد.

 


 



پنج شنبه 2 / 4 / 1392برچسب:, :: 15:20 ::  نويسنده : ahmad & saman


 


 

صحبت از قطارهاي فوق‌مدرن همواره از هيجان خاصي برخوردار است. نسل جديد قطارهاي سرعتي جهان كه لوكوموتيوهاي آنان نيز ساختار فوق آيروديناميكي دارند نشان‌دهنده آن است كه در سراسر جهان به طراحي قطارهاي مجهز به فناوري‌هاي پيشرفته توجه زيادي مي‌شود.

شايد يك دليل روشن براي توجه زياد به اين وسيله حمل و نقل، همه‌گير بودن آن است. هر از گاهي خبرهاي تازه‌اي از پيشرفت‌هاي صورت گرفته در فناوري ساخت و بهره‌برداري از قطارهاي مدرن به گوش مي‌رسد. يكي از تازه‌ترين ايده‌هايي كه در اين خصوص مطرح شده است به استفاده از جريان شديد هواي اطراف ريل‌هاي قطار در حال حركت به عنوان منبعي پاك و ارزان قيمت يا شايد بهتر بگوييم رايگان براي توليد انرژي است.
تقريبا هر كسي كه در نزديكي ريل‌هاي راه‌آهن زندگي مي‌كند به شما خواهد گفت كه قطارهاي تندرو كه اتفاقا شمار آنها به سرعت در حال افزايش است در حين حركت روي ريل جريان قابل توجهي از باد توليد مي‌كنند.

 

 

 

 

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 1 / 4 / 1392برچسب:, :: 15:16 ::  نويسنده : ahmad & saman

دانشمندان به روشی دست یافتند که می توان با هزینه پایین از سیب زمینی برق تولید کرد.

به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، محققان به این نتیجه رسیده اند که می توان از سیب زمینی برای تولید برق هم استفاده کرد.

در این روش سیب زمینی آب پز شده را در میان دو الکترود از جنس روی و مس قرار می دهند. در واقع پختن سیب زمینی در آب به منظور پایین آوردن مقاومت داخلی آن در برابر جریان الکترونها و بازدهی بیشتر است.

بررسی ها نشان داده است برق به دست آمده از سیب زمینی آب پز ده برابر بیشتر از سیب زمینی خام است.

یک باتری سیب زمینی می تواند تا بیست ساعت برق تولید کند که با آن می توان دستگاههای کم مصرف پزشکی و روشنایی را روشن کرد.


اگر چند عدد از آنها به صورت سری به یکدیگر وصل شود توان آنها بالاتر می رود و می توان حتی یک رایانه قابل حمل و کوچک را روشن کرد. دانشمندانی که این روش را ابداع کرده اند می گویند این روش می تواند به میلیونها نفر در مناطق فقیر جهان کمک کند تا با هزینه پایینی برق مورد نیاز خود را تامین کنند.

بررسی ها نشان داده است تولید روشنایی با این روش شش برابر ارزانتر از چراغهای نفتی است و در مقایسه با باتریهای معمولی پنجاه بار ارزانتر تمام می شود. البته برخی منتقدان می گویند که برق تولیدی با این روش کم است و تولید مقادیر فراوان ان بسیار هزینه بر است.

گفتنی است این روش برای میوه ها و سبزیهای دیگر هم آزمایش شده و موفقیت آمیز بوده است اما به ارزانی سیب زمینی نبوده است.

 




فوجیتسو از اولین نمایشگر کاملا بیسیم دنیا در نمایشگاه CeBIT 2011 رونمایی کرد

 

 


با نوآوری بی نظیر فوجیتسو در برق رسانی بیسیم به صفحه نمایش، کابل های تودرتو دیگر به تاریخ خواهند پیوست


نمونه اولیه طراحی شده نخستین نمایشگر PC کاملا بیسیم دنیا را در نمایشگاه سبیت2011 که از اول تا 5 مارچ در هانوفر آلمان برگزار شد، به نمایش گذاشت. پیشروترین کمپانی ارایه کننده زیرساخت های IT ادر اروپا انتظار دارد تا تولید تجاری این نمایشگر بیسیم که مجهز به فناوری Smart Universal Power Access) SUPA) است، در سال آینده آغاز شود.

نمونه اولیه تایید شده این نمایشگر با به کارگیری تکنولوژی برق رسانی بیسیم -که در یک پروژه تحقیقاتی توسط موسسه Fraunhofer و شرکا و با حمایت وزارت امور اقتصادی آلمان انجام شد- تبدیل به ابزاری قابل حمل، بدون سیم و اولین نمایشگر در جهان شده است که از تکنولوژی بیسیم همزمان برای تامین سیگنال ها و برق صفحه نمایش استفاده می کند.
این تکنولوژی راه را برای «park and play computing» (استفاده سیار از نمایشگر در مکان دلخواه شما) هموار می کند، یعنی تنها با قرار دادن نمایشگر در نقاط تحت پوشش روی میز کار، میز کنفرانس یا هر جای دیگر انتقال انرژی انجام می شود.

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 49 صفحه بعد

آشنایی با سنسور فشار
ترانسدیوسر و ترانسمیتر تعریف ابزار دقیق لاستیک‌های ایرلس تعریفی نوین از تایر اتومبیل Flat CD Mouse موسی که در CD درایو لپ تاپ قرار می گیرد! لامپ های ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند
نويسندگان