دو شنبه 20 / 2 / 1392برچسب:, :: 20:40 ::  نويسنده : ahmad & saman


انواع تابلوها : تابلوی ایستاده قابل دسترسی از جلو- سلولی-تمام بسته دیواری كه خود این تابلو ها می توانند اصلی- نیمه اصلی و فرعی باشند .


تابلوی اصلی: در پست برق و بطرف فشار ضعیف ترانس متصل است .

تابلوی نیمه اصلی: اینگونه تابلو ها ی برق بلوك ساختمانی یا قسمت مستقلی از مجموعه را توزیع و ازتابلوی اصلی تغذیه می شود .

تابلوی فرعی: برای توزیع و كنترل سیستم برق خاصی مانند موتور خانه- روشنایی و غیره به كار می رود و از تابلوی اصلی تغذیه می شود .

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


دو شنبه 19 / 2 / 1392برچسب:, :: 20:39 ::  نويسنده : ahmad & saman

مقدمه

از مهمترین منابع استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی ، ساخت راکتورهای هسته‌ای جهت تولید برق می‌باشد. راکتور هسته‌ای وسیله‌ای است که در آن فرآیند شکافت هسته‌ای بصورت کنترل شده انجام می‌گیرد. در طی این فرآیند انرژی زیاد آزاد می‌گردد به نحوی که مثلا در اثر شکافت نیم کیلوگرم اورانیوم انرژی معادل بیش از 1500 تن زغال سنگ بدست می‌آید. هم اکنون در سراسر جهان ، راکتورهای متعددی در حال کار وجود دارند که بسیاری از آنها برای تولید قدرت و به منظور تبدیل آن به انرژی الکتریکی ، پاره‌ای برای راندن کشتیها و زیردریائیها ، برخی برای تولید رادیو ایزوتوپوپها

و تحقیقات علمی و گونه‌هایی نیز برای مقاصد آزمایشی و آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در راکتورهای هسته‌ای که برای نیروگاههای اتمی طراحی شده‌اند (راکتورهای قدرت) ، اتمهای اورانیوم و پلوتونیم توسط نوترونها شکافته می‌شوند و انرژی آزاد شده گرمای لازم را برای تولید بخار ایجاد کرده و بخار حاصله برای چرخاندن توربینهای مولد برق بکار گرفته می‌شوند.

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


دو شنبه 18 / 2 / 1392برچسب:, :: 20:37 ::  نويسنده : ahmad & saman

كمپاني ABB اخيرا ساخت AX1 يك محصول كليدخانه ولتاژ متوسط جديد عرضه كرده است. اين فناوري خصيصه ساختماني منحصر به فردي را داشته و چندين مفهوم در طراحي آن به كار گرفته شده است.AX1كليدخانه جديد عايقبندي در برابر هوا و ولتاژ متوسط ABB بر مبناي فلسفه ايمني ساخته شده كه بر مبناي آن فضاي كامل ولتاژ قوي براي چندين ورودي و تغذيه كننده مكعبي و يك حصار فلزي پيش بيني شده كه امكان برخورد انساني در شرايط سرويس را پيش نميآورد. در جهت ارتقاي ايمني و مقابله با خطرات رودرروي انساني و كاهش زمان برپاسازي دوباره در شرايط خرابي دستگاهي به نام ”حذفكننده آرك – Arc Eliminator “ ساخته ، امتحان و به كار برده شده است. مشخصه هاي نوآورانه ديگر نظير مشاهده گري كامل و اتصالات سيم پيچها با كنتاكت جهشي نيز ايمني AX1 را بالاتر برده است.محصولAX1 در لودويكا ساخته شده كه بزرگترين مركز سازنده دستگاههاي فشارقوي در دنياست و آن را به مطلوبترين مكان براي توسعه بعدي AX1 بدل گردانده است. كارخانه AX1 شكل يكپارچه دارد و بخشهاي توليد و اداري در كنار هم قرار دارند. اين امر سبب مي شود مبادله اطلاعات قابل اتكاي بين بخشهاي اداري و توليدي به سرعت ميسر شود.

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


دو شنبه 17 / 2 / 1392برچسب:, :: 20:36 ::  نويسنده : ahmad & saman

مقره با لایه گرافیتی

مقره سوزنی است که روی سر آن تا سطح مشخص از قشر سیاه گرافیت پوشیده شده است که این قشر میدان الکتریکیرا بطور یکنواخت در سطح مقره توزیع نموده و از تمرکز آن در نزدیکی محل اتصال هادی به مقره ممانعت می نماید. بدین ترتیب با جلوگیری از تخلیه جزیی اولا تولید پارازیت ها مزاحم فرکانسهای رادیویی منتفی شده و ثانیا خورده شدن سطح مقره به وقوع نمی پیوندد.این مقره در مناطقی که خطوط در ایستگاه های مخابراتی و رادیو وتلویزیون مستقر می باشند مورد استفاده قرار می گیرند.

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


دو شنبه 16 / 2 / 1392برچسب:, :: 20:34 ::  نويسنده : ahmad & saman

سوني نمونه اوليه از سيستم تامين انرژي جديدي توليد كرده است كه مي‌تواند انرژي لازم براي شارژ دستگاهي نظير تلويزيون را به صورت بي‌سيم و از طريق هوا انتقال دهد.
فناوري‌هاي بي‌سيم مخصوص ارسال و دريافت اطلاعات به صورت گسترده در انواع دستگاه‌هاي ديجيتالي و الكترونيكي مورد استفاده قرار مي‌گيرند و با اين وجود، كاربران همچنان مجبورند براي شارژ دستگاه الكترونيكي از كابل استفاده كنند. كابل‌هاي مخصوص شارژ دستگاه‌ها همچنان به عنوان يك ابزار لازم و ضروري مورد استفاده قرار مي‌گيرند، اما شركت سوني ادعا مي‌كند كه به زودي وابستگي دستگاه‌هاي الكترونيكي به كابل‌هاي برق را از بين خواهد برد.

سوني نمونه اوليه از سيستم تامين انرژي جديدي توليد كرده است كه مي‌تواند انرژي لازم براي شارژ دستگاهي نظير تلويزيون را به صورت بي‌سيم ارسال كند. شركت سوني در آزمايش‌هاي صورت گرفته موفق شد 100 ولت انرژي الكتريسيته را تا فاصله 50 سانتي‌متري به تلويزيون LCD با اندازه 22 اينچ برساند و آن را روشن كند.
اين دستگاه بر مبناي سيستم مغناطيسي رزونانسي فعاليت مي‌كند. بخش مركزي اين دستگاه كه وظيفه توليد انرژي را برعهده دارد و به اندازه 40 سانتي‌متر ساخته شده است، شامل يك سيم‌پيچ مركزي مي‌شود و علاوه بر آن يك سيم‌‌پيچ ثانويه را نيز در خود جا داده است كه به وسيله آن‌ها مدارهاي مغناطيسي ايجاد مي‌شوند. زماني كه سيم‌پيچ دوم در مدار مغناطيسي قرار مي‌گيرد، اين جريان موجب مي‌شود تا امكان ارسال نيروي الكتريسيته به صورت بي‌سيم فراهم مي‌شود.
 



دو شنبه 15 / 2 / 1392برچسب:, :: 20:32 ::  نويسنده : ahmad & saman

جام جم آنلاين: پژوهشگران برزيلي در بررسي هاي خود نشان دادند که با توسعه دستگاه هايي مي توان جريان الکتريسيته را از رطوبت موجود در اتمسفر استخراج و از آن استفاده کرد.



به گزارش مهر، دستگاه هايي را تصور کنيد که قادرند انرژي الکتريکي را از آسمان شکار کنند. همچنين تصور کنيد که سقف ساختمان ها از پانل هايي پوشيده شوند که بتوانند تخليه الکتريکي حاصل از رعد و برق را جمع آوري کرده و آن را به جريان الکتريسته قابل استفاده در مصارف خانگي تبديل کنند.

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


دو شنبه 14 / 2 / 1392برچسب:, :: 20:25 ::  نويسنده : ahmad & saman

 

سیستم های انتقال AC انعطاف پذیر که به FACTS معروف می باشند مفهوم و ایده جدیدی است که برای تقویت کنترل پذیری و توسعه ظرفیت انتقال شبکه ها، بکارگیری و استفاده از کنترل کننده ها و ادوات الکترونیک قدرت را توصیه و تشویق می نمایند. در واقع سیستم های FACTS قادر هستند که پارامترها و مشخصه های خطوط انتقال مانند امپدانس سری، امپدانس شانت، زاویه فاز که بعنوان محدودیت اصلی بر سر راه افزایش ظرفیت شبکه عمل می نمایند، کنترل کنند.
ایده اساسی که پشت مفهوم FACTS وجود دارد توانا نمودن سیستم انتقال از طریق فعال نمودن عناصر و اجزاء آن می باشد. در واقع FACTS دارای نقش اساسی در افزایش انعطاف پذیری انتقال توان و امنیت پایداری دینامیک سیستم های قدرت می باشد. کنترل کننده های FACTS با بکارگیری کنترل کننده های پر سرعت الکترونیک قدرت امکانات و قابلیت های زیر را برای سیستم قدرت ایجاد می نمایند.
 
برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...
 

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 25 / 1 / 1392برچسب:, :: 16:17 ::  نويسنده : ahmad & saman

روشنایی معابر با نیروی خورشیدی و موضوع تفکیک زباله در مبدأ همواره در مباحث انرژی پاک و سبز مطرح بوده است. ایده City Context بر خلاف بیشتر طرحهای مطرح شده، عملی و قابل انجام می باشد. این طرح از ترکیب یک چراغ روشنایی با کمک نیروی خورشید و محل ریختن زباله در پایه چراغ تشکیل شده است. برچسبهایی که روی در سطل زباله قرار می گیرد برای مشخص کردن نوع زباله و تفکیک آن در مبدأ استفاده می شود. برای حفظ بهداشت و جلوگیری از ریختن زباله ها، تنها مأموران مربوطه با یک عدد کارت مغناطیسی، قادر به بازکردن و تخلیه محل هستند. این طرح برنده “جایزه ایده سال ۲۰۱۱″ شده است.

منبع: Yankodesign



سه شنبه 24 / 1 / 1392برچسب:, :: 16:15 ::  نويسنده : ahmad & saman

شرکت برادران پارکر اولین نمونه موتور سیکلت الکتریکی را با الهام از فیلم میراث ترون طراحی کرده است. این موتور سیکلت با طراحی آینده گر دارای موتور الکتریکی با قدرت ۹۶ ولت و باطری های لیتیومی است و استفاده از لامپهای LED رنگی به آن ظاهر فوق العاده ای بخشیده است

منبع: Toxel



سه شنبه 23 / 1 / 1392برچسب:, :: 16:13 ::  نويسنده : ahmad & saman

شرکت آلمانی E-volo نمونه اولیه ای از یک وسیله نقلیه هوایی جدید ساخته است. این وسیله با کمک ۱۶ ملخ هواپیمای الکتریکی قادر است مانند یک هلی کوپتر از روی زمین بلند شده و فرود بیاید. خلبان با یک جوی استیک ساده، این وسیله را کنترل می کند. این طرح مفهومی می تواند زمینه ای برای طراحی و تولید وسایل نقلیه هوایی شخصی در آینده قلمداد شود.

منبع: Toxel



آشنایی با سنسور فشار
ترانسدیوسر و ترانسمیتر تعریف ابزار دقیق لاستیک‌های ایرلس تعریفی نوین از تایر اتومبیل Flat CD Mouse موسی که در CD درایو لپ تاپ قرار می گیرد! لامپ های ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند
نويسندگان