در این پست مدارات فرمان و قدرت  رشته برق صنعتی همراه با توضیحات و نقشه های مدار قرار گرفته. امیدوارم مورد استفاده قرار بگیره. موفق باشید....
 

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 475 کیلوبایت
تعداد صفحات: 17 صفحه


چهار شنبه 19 / 10 / 1390برچسب:, :: 14:9 ::  نويسنده : ahmad & saman

وسیله ای است برای اندازه گیری مقاومتهای بسیار بزرگ ( از نظر مقدار مقاومت الکتریکی ) معمولاً 5000 مگا اهم . مانند مقاومت عایقی کابلهای قدرت و کنترل عایقی کابل در موارد اتصال زمین و غیره . مقاومتهای تا این حد زیاد در حقیقت ، مقاومت عایقی کابلها و نظایر اینها هستند .برای اندازه گیری چنین مقاومتهایی معمولاً به ولتاژ زیاد نیاز است . د ر بعضی از این نوع دستگاهها ، ولتاژ اندازه گیری به 10kv نیز می رسد ولتاژ معمول این نوع دستگاههای اندازه گیری ، بین 100 ولت تا 10 کیلو ولت است . دستگاه مگر از یک دستگاه نسبت سنج تشکیل شده است .

  




 

میگر و ارت سنج

 

 

 

منبع ولتاژ مورد نیاز دستگاه معمولاً متناوب است و آن را به دو صورت ایجاد می کنند . در روش اول با استفاده از یک منبع تغذیه Dc ولتاژ Dc را به کمک اسیلاتور ( نوسان ساز ) تبدیل به Ac می کنند و آنگاه به کمک ترانسفورماتور ولتاژ متناوب خروجی اسیلاتور را به هر مقدار دلخواه افزایش داده می شود .

در روش دوم به کمک یک ژنراتور ساده که محرک آن دست است ، ولتاژ Ac تولید می شود .


 

طرز کار با میگر :

دقیقا ً‌همانند اندازه گیری معمولی مقاومت با این تفاوت که در نوع دستی ، توسط دسته ای که در بغل مگر است آنرا چرخانده ، که بدین ترتیب ژنراتوری به گردش در می آید ، در نتیجه ولتاژ تولید می شود که آن ولتاژ توسط ترانسفورماتورهای افزاینده ، افزایش یافته و سپس توسط یکسو کننده ها به ولتاژ مستقیم (dc) تبدیل می شود و مورد استفاده قرار می گیرد .


طرز تشخیص سالم بودن میگر :

 

دسته ای را که در بغل مگر است می چرخانیم و دو سر سیم ها را با هم اتصال می دهیم ، اگر عقربه روی صفر قرار گرفت مگر ( میگر ) سالم است . برای تست آوومتر دو سر پراپ آنرا بهم وصل می کنیم و رنج را روی اهم قرار می دهیم عقربه باید منحرف شود که در این صورت سالم است .در مورد ولتمتر و آمپر متر باید با اندازه گیری ولتاژ و آمپرهای مشخص صحت آنرا تشخیص داد .

 

طریقه میگر زدن روی ماشین ها :

ابتدا لازم است اطمینان کامل از قطع برق حاصل کنیم و پس از آزمایش عدم وجود ولتاژ با رعایت کامل ایمنی توسط دو نفر مقاومت عایقی دستگاهها اندازه گیری می شود .



چهار شنبه 19 / 10 / 1390برچسب:, :: 13:59 ::  نويسنده : ahmad & saman

مقدمه

اثر پیزو الکتریک ، قابلیت بعضی مواد است برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی و تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی. تولید اختلاف پتانسیل الکتریکی در برخی بلورهای نارسانا مثل کوارتز تحت کشش یا فشار. علامت پتانسیلهای دو وجه بلور در دو حالت فشردگی یا کشیدگی معکوس هم ارزند و هر چه میزان فشار کشش بیشتر باشد، اختلاف پتانسیل تولید شده بیشتر است. اثر معکوس پیزو الکتریک نیز در این معنی تغییر شکل آنها بر اثر اعمال اختلاف پتانسیل الکتریکی بین دو وجه روبروی آنهاست. اگر دو وجه روبرویی در یک هر یک از این بلورها را به اختلاف پتانسیل متناوب الکترکی وصل کنیم، تغییر شکل متناوبی در آن رخ می‌دهد و به ارتعاش در می‌آید.

 

img/daneshnameh_up/f/fb/piezo.jpg
 

برای مطالعه متن کامل  به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


سه شنبه 18 / 10 / 1390برچسب:, :: 9:11 ::  نويسنده : ahmad & saman

آشنايي با برق هسته اي برق هسته اي به هر فناوري طراحي شده به منظور استحصال انرژي از هسته اتم ها بوسيله واکنش هاي کنترل شده گفته مي شود.

تنها روشي که امروزه به کار برده مي شود، توليد برق از طريق شکافت هسته اي است، با اين وجود روشهاي ديگر مانند گداخت هسته اي و ديگر روشهاي راديواکتيو در آينده مي توانند به کار روند.

در سال 2007 بيش از 14 درصد الکتريسيته جهان از نيروي هسته اي تامين شد و اين در حالي است که 15 راکتور جديد در جهان در حال ساخت است.

راکتور هسته اي

برای مطالعه متن کامل  به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


یک شنبه 20 / 8 / 1390برچسب:, :: 13:10 ::  نويسنده : ahmad & saman

 

مقاومت الکتریکی

یک مقاومت ایده‌ال عنصری است با یک مقاومت الکتریکی که صرفنظر از ولتاژ اعمالی به دو سرش یا جریان الکتریکی عبوری از آن ، ثابت می‌ماند. اما بدلیل اینکه مقاومتهای جهان واقعی نمی‌توانند این شرایط ایده‌ال را برآورده سازند، آنها را بگونه‌ای طراحی می‌کنند که در برابر تغییرات دما و دیگر عوامل محیطی ، نوسانات کمی در مقاومت الکتریکی شان ایجاد شود. مقاومتها ممکن است که ثابت یا متغییر باشند. مقاومتهای متغیر پتانسیومتر یا رئوستا نیز خوانده می‌شوند و این اجازه را می‌دهند که مقاومت وسیله توسط تنظیم یک میله یا لغزش یک ابزار کنترلی ، تغییر کند.

تشخیص مقدار مقاومت با استفاده از نوارهای رنگی

مقاومتهای توان کم دارای ابعاد کوچک هستند، به همین دلیل مقدار مقاومت و تولرانس را بوسیله نوارهای رنگی مشخص می‌کنند که خود این روش به دو شکل صورت می‌گیرد:
  1. روش چهار نواری
  2. روش پنج نواری
روش اول برای مقاومتهای با تولرانس 2% به بالا استفاده می‌شود و روش دوم برای مقاومتهای دقیق و خیلی دقیق تولرانس کمتر از 2%) استفاده می‌شود. در اینجا به روش اول که معمولتر است می‌پردازیم. به جدول زیر توجه نمائید. هر کدام از این رنگها معرف یک عدد هستند:



0 سیاه
1 قهوه‌ای
2 قرمز
3 نارنجی
4 زرد
5 سبز
6 آبی
7 بنفش
8 خاکستری
9 سفید

دو رنگ دیگر هم روی مقاومتها به چشم می‌خورد: طلایی و نقره‌ای ، که روی یک مقاومت یا فقط طلایی وجود دارد یا نقره‌ای. اگر یک سر مقاومت به رنگ طلایی یا نقره‌ای بود ، ما از طرف دیگر مقاومت ، شروع به خواندن رنگها می‌کنیم. و عدد متناظر با رنگ اول را یادداشت می‌کنیم. سپس عدد متناظر با رنگ دوم را کنار عدد اول می‌نویسیم. سپس به رنگ سوم دقت می‌کنیم. عدد معادل آنرا یافته و به تعداد آن عدد ، صفر می‌گذاریم جلوی دو عدد قبلی( در واقع رنگ سوم معرف ضریب است ). عدد بدست آمده ، مقدار مقاومت برحسب اهم است. که آنرا می‌توان به کیلواهم نیز تبدیل کرد.

ساخت هر مقاومت با خطا همراه است. یعنی ممکن است 5% یا 10% یا 20%خطا داشته باشیم . اگر یک طرف مقاومت به رنگ طلایی بود ، نشان دهنده مقاومتی با خطا یا تولرانس 5 % است و اگر نقره‌ای بود نمایانگر مقاومتی با خطای 10% است.اما اگر مقاومتی فاقد نوار چهارم بود، بی رنگ محسوب شده و تولرانس آن را 20 %در نظر می‌گیریم.

به مثال زیر توجه نمایید:





از سمت چپ شروع به خواندن می‌کنیم. رنگ زرد معادل عدد 4 ، رنگ بنفش معادل عدد 7 ، رنگ قرمز معادل عدد 2 ، و رنگ طلایی معادل تولرانس ٪5 می‌باشد. پس مقدار مقاومت بدون در نظر گرفتن تولرانس ، مساوی 4700 اهم ، یا 4.7 کیلو اهم است و برای محاسبه خطا عدد4700 را ضربدر 5 و تقسیم بر 100 می‌کنیم، که بدست می‌آید:                            235
4935 = 235 + 4700

4465 = 235 - 4700


مقدار واقعی مقاومت چیزی بین 4465 اهم تا 4935 اهم می‌باشد.

 



یک شنبه 20 / 8 / 1390برچسب:, :: 13:7 ::  نويسنده : ahmad & saman

تا به حال هر چه گفتيم راجع به جريان مستقيم بود يعني جرياني كه دامنه و جهت آن نسبت به زمان ثابت است به زبان ساده تر اينكه مقدار جريان عبوري از مدار و جهت حركت الكترونها ثابت بوده و با گذشت زمان هيچ تغييري نميكند.

جريان متناوب

تعريف : جريان متناوب جرياني است كه مقدار و جهت آن نسبت به زمان دائماً در حال تغيير است. به زبان ساده تر اينكه مقدار جريان دائماً كم و زياد ميشود و جهت حركت الكترونها هم عوض ميشود (از ماكزيمم به صفر و از صفر به مينيمم ميرسد).

سوال :

چگونه مقدار جريان تغيير ميكند در صورتيكه عناصر مدار ثابت هستند ؟

جواب :

ولتاژ منبع تغذيه دائما در حال تغيير (متناوب ) است به همين جهت در مقدار جريان تاثير ميگذارد.

سوال :

جهت الكترونها چگونه عوض ميشود ؟

ميدانيد كه الكترونها هميشه از قطب منفي به سمت مثبت حركت ميكنند . در منبع تغذيه متناوب مثبت و منفي آن (پلاريته ) دائما در حال تغيير است يعني اگر خروجي منبع تغذيه ما دو سيم داشته باشد مثلا به رنگهاي قرمز و سياه در يك لحظه زماني سيم قرمز مثبت و سيم سياه منفي است و در لحظه اي ديگر عكس اين حالت وجود دارد يعني جاي قطب مثبت و منفي دائما عوض ميشود پس جهت حركت الكترونها هم كه از قطب منفي به مثبت است دائما عوض ميشود .

معروف ترين جريان متناوب جريان متناوب سينوسي است .

در نمودار روبرو مشخص است كه در لحظه 1 ثانيه جريان صفر، در لحظه 5/1 ثانيه 5- آمپر و در لحظه 5/2 ثانيه 5 آمپر است .

سيكل چيست ؟

كوچكترين قسمت موج كه دائماُ تكرار ميشود يك سيكل نام دارد مثلا در شكل روبرو از لحظه صفر ثانيه تا لحظه 2 ثانيه يك سيكل است كه تا بينهايت تكرار ميشود .

فركانس چيست ؟

به تعداد سيكل هايي كه در يك ثانيه توليد ميشود فركانس گويند كه واحد آن هرتز است . مثلاً در شكل بالا فركانس 5/0 هرتز است .

نکته
:

برقي كه در خانه هاي ما استفاده ميشود همين جريان متناوب است كه فركانس آن 50 هرتز ميباشد. يعني جرياني كه از يك لامپ عبور ميكند ثانيه اي 100= 50×2 بار صفر ميشود پس چه انتظاري داريد حتماُ انتظار داريد كه لامپ در هر ثانيه 100 بار خاموش و روشن شود ولي اين عمل صورت نميگيرد چون لامپ بر اساس گرما توليد نور ميكند اگر بخواهيم كه يك لامپ را ثانيه اي صد بار خاموش و روشن كنيم بايد بتوانيم در يك ثانيه صد بار لامپ را گرم و صد بار سرد كنيم . ولي گرما چيزي نيست كه در مدت 1 صدم ثانيه صفر شود پس مدتي طول ميكشد كه دفع شود و تا آن مدت لامپ دوباره روشن ميشود .



یک شنبه 20 / 8 / 1390برچسب:, :: 11:39 ::  نويسنده : ahmad & saman

خازن های ثابت
در خازن های ثابت ، ظرفیت از پیش تعیین شده و ثابت است و مقدار آن را بعد از ساخت نمی توان تغییر داد . خازن های ثابت را معمولا با جنس دی الکتریک به کار رفته در آنها می شناسند .

خازن کاغذی
خازنهای کاغذی به دلیل ارزان بودن و اندازه کوچکشان مورد استفاده فراوان قرار می گیرند . جنس دی الکتریک آنها کاغذ آغشته به پارافین است و در ولتاژ پیش از 600 ولت مورد استفاده قرار می گیرند . صفحات این خازنها به صورت نوارهای صاف و طویل از جنس ورقه های قلع است . کاغذ آغشته به پارافین بین دو صفحه ، حکم دی الکتریک را دارد و این هر سه بصورت لوله ، پیچیده شده اند و داخل یک استوانه قرار می گیرند .

خازن میکا
خازن میکا از تعدادی ورقه ی نازک میکا به عنوان دی الکتریک و ورقه های نازک فلزی تشکیل می شوند . این ورقه ها به صورت یک در میان روی هم قرار می گیرند . ورقه های فلزی در دو دسته به یک دیگر متصل شده اند تا سطح موثر هر صفحه ی خازن را بزرگتر کنند و ظرفیت خازن بالا رود . هر چه مقدار صفحات فلزی بیش تر و اندازه ی آنها بزرگتر باشد ، ظرفیت خازن افزایش می یابد . مجموعه ورقه های میکا و فلز در یک کپسول قرار می گیرند .

خازن الکترولیتی
خازن های الکترولیتی دارای قطبیت معینی است و از آن در مدار های dc استفاده می شود . یک صفحه از خازن الکترولیتی مثبت است که به سر مثبت منبع وصل می شود . صفحه دیگر منفی است و به سر منفی منبع متصل می گردد . ظرفیت این خازن ها بالا و از چند میکروفاراد تا چند هزار میکروفاراد است . ولتاژ شکست این خازن ها معمولا کم و جریان نشتی انها نسبت به سایر خازنها زیاد است . خازن های الکترولیتی را با الکترولیت مایع و هم با الکترولیت خشک می سازد .

برای مشاهده ی کامل این مطلب لطفا" به ادامه ی این مطلب بروید!



ادامه مطلب ...


معمولا برای راحتی شناسایی فازهای یک سیستم قدرت، آنها را با رنگ‌های مختلفی مشخص می‌کنند. این کار مزایای زیادی دارد. به عنوان مثال هنگام تقسیم بار بین فازها اگر رنگ فازها متمایز نباشد، شناسایی فازها را برای تقسیم بار دشوار خواهد ساخت. از طرفی پیدا کردن طریقه‌ی صحیح اتصال فازها به یک موتور القایی را بدون نیاز به آزمایش امکان پذیر می‌سازد.

معتبرترین استانداردی که برای این کار وجود دارد استاندارد IEC 60446 است. ولی متاسفانه این استاندارد چندان جدی گرفته نمی‌شود و عملا سیستم رنگ‌های مختلفی ممکن است در کارهای غیر حرفه‌ای استفاده شوند. (بگذریم که در ایران چون استفاده از رنگ‌‎های مختلف قیمت نهایی را بالا می‌برد، گاها قید رنگی بودن سیم‌ها را می‌زنند، مخصوصا در تابلوهای ساخت شرکت‌های غیرمعتبر، این کار (یک رنگ ساختن تابلو) بسیار رایج است)

 

 

برای مشاهده ی متن کامل ، لطفا" بر روی  ادامه مطلب کلیک نمائید!



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 2 / 8 / 1390برچسب:, :: 21:30 ::  نويسنده : ahmad & saman

موتور الکتریکی، نوعی ماشین الکتریکی است که الکتریسیته را به حرکت مکانیکی تبدیل می‌کند. عمل عکس آن که تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسیته‌است، توسط ژنراتور انجام می‌شود. این دو وسیله بجز در عملکرد، مشابه یکدیگر هستند. اکثر موتورهای الکتریکی توسط الکترومغناطیس کار می‌کنند، اما موتورهایی که بر اساس پدیده‌های دیگری نظیر نیروی الکترواستاتیک و اثر پیزوالکتریک کار می‌کنند، هم وجود دارند.

ایده کلی این است که وقتی که یک ماده حامل جریان الکتریسیته تحت اثر یک میدان مغناطیسی قرار می‌گیرد، نیرویی بر روی آن ماده از سوی میدان اعمال می‌شود. در یک موتور استوانه‌ای، چرخانه (روتور) به علت گشتاوری که ناشی از نیرویی است که به فاصله‌ای معین از محور چرخانه به چرخانه اعمال می‌شود، می‌گردد.

برای مشاهده متن کامل این موضوع بر روی ادامه مطلب کلیک کنید!



ادامه مطلب ...


یک شنبه 29 / 7 / 1390برچسب:, :: 11:31 ::  نويسنده : ahmad & saman

در این پست جدول های مربوط به مدارهای روشنایی برق رو براتون تهیه کردم امیدوارم مفید باشند.

برای مشاهده ی بقیه ی این جداول بر روی ادامه مطلب کلیک نمائید.



ادامه مطلب ...


فاصله یابی محل خطای اتصال كوتاه در شبكه های شعاعی با استفاده از ثبت نمونه های فركانس بالای سیگنال ولتاژ خطا در ابتدای فیدر و تحلیل آن

چکیده مقاله :

 اگر خطای اتصال كوتاه در یك نقطه از هادی انتقال انرژی الكتریكی رخ دهد، سیگنالهای خطا حاوی امواج فركانس بالا خواهند بود. این امواج به صورت اغتشاش هایی بر روی سیگنال اصلی سوار می باشند. امواج فركانس بالای ایجاد شده در اثر خطا پس از تولید در محل خطا در هر دو جهت بر روی خط حركت كرده و بالاخره پس از انعكاس های متوالی از نقاط انفصال موجود بر روی خط میرا میگردند. با ثبت این سیگنالهای فركانس بالا در ابتدای فیدر، می توان اطلاعات بسیار خوبی از نوسانات آن بدست آورد. زمانهای ثبت شده برای نوسانات فركانس بالا همان لحظه های برخورد امواج خطا به باس پست می باشند و با استفاده از آن می توان فاصله محل خطا را از این باس بدست آورد. این مقاله نحوه استخراج زمانهای انعكاس متوالی موج ایجاد شده در اثر خطا از باس پست و نقطه خطا را با استفاده از تبدیل موجك نشان می دهد و روشی برای تعیین محل خطا از ابتدای فیدر با استفاده از این اختلاف زمانی و سرعت سیر موج كه از اطلاعات خط و برنامه EMTP، بدست آمده، ارایه میدهد.

 

 

عنوان مقاله  فاصله یابی محل خطای اتصال كوتاه در شبكه های شعاعی با استفاده از ثبت نمونه های فركانس بالای سیگنال ولتاژ خطا در ابتدای فیدر و تحلیل آن به كمک

نشریه

مجله انجمن مهندسین برق و الكترونیك ایران بهار 1383

نویسنده

 مسلمی نیكی,جلالی داوود,عسگری جواد

حجم فایل

914 کیلو بایت

دریافت مقاله

دریافت مقالهبرای دانلود اینجا را کلیک نمائید

 

کلمات کلیدی :

 فاصله یابی خطا، شبكه توزیع، خطای اتصال كوتاه، تبدیل موجک، تبدیل مدال

 



یک شنبه 22 / 7 / 1390برچسب:, :: 12:0 ::  نويسنده : ahmad & saman

درمدارهای الكتریكی متشكل ازخازن با خاصیت خازنی C و سیم پیچی با خاصیت القایی L در شرایط خاص,كمیات ولتاژ وجریان مداربرای درازمدت از مقادیر قابل ملاحضهای برخورداراست. افزایش قابل ملاحضه مقادیر ولتاژ وجریان با توجه به وجود خازنی C وخاصیت القلیی L از بروز پدیده موسوم به رزوناس (تشد ید) ناشی می شود .

پدیده رزوناس و فرزوناس در شبكه های توزیع

مقدمه
با توجه به خصوصیات مناسب شبكه های توزیع بروز پدیده های رزوناس وفرزناس در این شبكه ها بسیار معمول است. به عنوان مثال استفاده عمده از فیوز وFuse-cut-out , استفاده از كابلهای با خاصیت خازنی قابل ملاحضه در مقایسه با خطوط هوایی شرایط بروز دو پدیده را دراین شبكه ها فراهم می سازد. با سوختن فیوز در یك فاز ویا قطع یك فاز توسط Fuse-cut-out , شرایطمناسب بروز پدیده فراهم می شود.

برای دیدن و مطالعه ی کامل این بحث لطفا" به ادامه این مطلب بروید.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 11 / 7 / 1390برچسب:, :: 15:59 ::  نويسنده : ahmad & saman

وقتی پیامی مانند دیتا، تصویر، صدا و یا فیلم قرار است انتقال داده شود نیاز به محیط انتقالی مثل فضای آزاد که ارتباط «وایرلس»بی‌سیم را شامل می‌شود، خط دوسیمه تلفنی، کابل کواکسیال و یا فیبرنوری است. در حقیقت می‌توان گفت از نظر ساختاری فیبر نوری یک موج‌ بر استوانه‌ای از جنس شیشه یا پلاستیک است که از دو ناحیه مغزی و غلات یا هسته و پوسته با ضریب شکست متفاوت و دولایه پوششی اولیه و ثانویه پلاستیکی تشکیل شده است فیبرنوری از امواج نور برای انتقال داده‌ها از طریق تارهای شیشه یا پلاستیک بهره می‌گیرد....

برای مشاهده ی متن کامل این بحث بر روی ادامه مطلب کلیک نمائید...



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 11 / 7 / 1390برچسب:, :: 15:42 ::  نويسنده : ahmad & saman

مشخصات فنی نیروگاه

سوخت

سوخت اصلی نیروگاه ، سوخت سنگین (مازوت) می‌باشد که توسط تانکرها حمل و از طریق ایستگاه تخلیه سوخت در سه مخزن 33000 متر مکعبی ذخیره می‌گردد. سوخت راه اندازی ، سوخت سبک (گازوئیل) است که در یک مخزن 430 متر مکعبی نگهداری می‌شود.

آب

آب مصرفی نیروگاه ، جهت تولید بخار و مصرف برج خنک کن و سیستم آتش نشانی ، از طریق چاه عمیق تامین می‌گردد.

برای مشاهده ی متن کامل این بحث بر روی ادامه مطلب کلیک نمائید...



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 11 / 7 / 1390برچسب:, :: 15:21 ::  نويسنده : ahmad & saman

با توجه به استقبال روز افزون علاقه مندان به دوره هاي آموزشي رشته PLC مراكز فني و حرفه اي كشور،لازم ديدم توضيحاتي را در مورد اين دوره ها به دوستان ارائه كنم.

اول اينكه اين دوره ها هيج فرقي با كلاسهاي آزاد و با اون هزينه هاي بالا نداره و در مواردي نيز قوي تر هستند،اين دوره ها در دو استاندارد درجه يك و درجه دو در مدت تقريباً 5 ماه آموزش داده مي شودن،در استاندارد قديم  درجه 2 پي ال سي هاي سري STEP5 شركت زيمنس شامل سخت افزار و آموزش برنامه نويسي و درجه يك مقدمات سري STEP7 آموزش داده مي شد،اما در استاندارد جديد،درجه 2 مقدمات STEP7 و در درجه 1 مطالب تكميلي شامل برنامه نويسي به سه زبان و سخت افزار هاي مربوطه آموزش داده مي شود،البته استاندارد جديد فقط در چند مركز مهم كه تجهيزات لازم را دارند اجرا مي شود و ساير مراكز كماكان از همان استاندارد قديم پيروي مي كنند،هزينه اين كلاسها به همراه سرويس حمل و نقل كاملاً رايگان بوده و در پايان دوره مدرك معتبر و با استاندارد بين المللي به كارآموزان بعد از قبولي در دو امتحان تئوري و عملي اعطا ميگردد،با توجه به كسترش سريع PLC در صنعت كشور اين مدرك تقريباً به پيش نيازي براي كار در اين بخش تبديل شده است،در ضمن شايعاتي مبني بر پولي شدن اين دوره ها به علت هزينه هاي بالاي آن براي سازمان فني و حرفه نيز به گوش مي رسد پس به همه دوستان علاقه مند توصيه ميكنم از فرصت استفاده كرده و هرچه زودتر براي شركت در اين دوره ها اقدام نمايند.

در پايان چندين دوره از نمونه سوالات دوره هاي گذشته امتحانات پايان دوره رشته PLC مراكز فني و حرفه اي را در اختيار دوستان قرار داده ام .

 

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 4.25 مگابایت



چهار شنبه 11 / 7 / 1390برچسب:, :: 11:38 ::  نويسنده : ahmad & saman

زبان C در سال 1972 توسط دنیس ریچی از روی زبان B و BCPL در آزمایشگاه بل ساخته شد و ویژگیهای جدیدی همچون نظارت بر نوع داده ها نیز به آن اضافه شد. ریچی از این زبان برای ایجاد سیستم عامل Unix استفاده کرد اما بعدها اکثر سیستم عاملهای دیگر نیز با همین زبان نوشته شدند. این زبان با سرعت بسیاری گسترش یافت و چاپ کتاب "The C Programming Language" در سال 1978 توسط کرنیگان و ریچی باعث رشد روزافزون این زبان در جهان شد.

پس از نوشتن یک الگوریتم باید آن را با استفاده از یک زبان برنامه نویسی تبدیل به یک برنامه قابل اجرا برای کامپیوتر نماییم. این زبانها به سه دسته کلی تقسیم میگردند :

برای مشاهده ی متن کامل این بحث بر روی ادامه مطلب کلیک نمائید...



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 11 / 7 / 1390برچسب:, :: 11:17 ::  نويسنده : ahmad & saman

تقویت‏ کننده ‏های عملیاتی (Op-amp) و مقایسه‏ کننده ‏ها شبیه یکدیگر به ‏نظر می‏رسند؛ آن‏ها حتی علائم شماتیکی مشابه دارند. این باعث می‏شود که بسیاری از طراحان تصور کنند، آن‏ها با یکدیگر قابل تعویض ‏اند. معمولاً زمانی که یک یا تعدادی از بخش‏های یک Op-amp چندتایی بدون استفاده می‏ ماند، طراح وسوسه می‏ شود تا برای کاهش هزینه‏ ها از آن به عنوان مقایسه ‏کننده استفاده کند. این یادداشت کاربردی  توضیح می‏ دهد که چرا نباید چنین کاری انجام داد.

مترجم: رضا سپاس يار

تعداد صفحات: 7

حجم:291 KB

نوع فایل:PDF





چهار شنبه 11 / 7 / 1390برچسب:, :: 1:18 ::  نويسنده : ahmad & saman

یک مقاله ی کوتاه، مختصر و مفید ایمنی در برق برای ارائه ی کنفرانس در کلاس و...

ایمنی در برق به دوبخش عمده تقسیم میشود:
۱-ایمنی کارگر ۲- ایمنی تجهیزات

سر فصل ها:

•  1.عوامل برق گرفتگی

•  2.تامین حفاظت در برابر جریانهای الکتریکی

•  3. توصیه های ایمنی در برق

•  4.لوازم و وسایل استحفاظی فردی ایمنی در برق

•  5.کمکهای اولیه در برق گرفتگی


برای مشاهده ی متن کامل این مقاله بر روی ادامه مطلب کلیک نمائید...




ادامه مطلب ...


چهار شنبه 11 / 7 / 1390برچسب:, :: 1:6 ::  نويسنده : ahmad & saman

در قسمت ادامه مطلب لغات فنی رشته برق را قرار دادیم که حدود ۸۰۰ لغت میباشد.

 برای مشاهده کل لغات به قسمت ادامه مطلب بروید.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 10 / 7 / 1390برچسب:, :: 21:41 ::  نويسنده : ahmad & saman

تعریف



یک جریان متناوب (AC ) جریان الکتریکی است که در آن اندازه جریان به صورت چرخه‌ای تغییر می‌کند، بر خلاف جریان مستقیم که در آن اندازه جریان مقدار ثابتی می‌ماند. شکل موج معمول یک مدار AC عموما یک موج سینوسی کامل است، چرا که این شکل موج منجر به انتقال انرژی به موثرترین صورت می‌شود. اما به هر حال در کاربردهای خاص ، شکل موجهای متفاوتی نظیر مثلثی یا مربعی نیز استفاده می‌شود.

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 10 / 7 / 1390برچسب:, :: 21:33 ::  نويسنده : ahmad & saman

مقدمه ای دربارۀ تابلو و اجزای آن
تابلو : محفظه ای است فلزی یا غیر فلزی که تجهیزات در آن نصب شده و ارتباط الکتریکی توسط هادی ها برقرار شده و محفظه آماده بهره برداری می شود .
تابلوی برق به عنوان مجموعه ای که در آن یک یا چند وسیله قطع و وصل همراه با تجهیزات کنترل ، اندازه گیری ، حفاظتی ، تنظیم کننده و غیره ؛ به منظور ایجاد ارتباطات لازم بین آنها و سایر تجهیزات خارج از تابلو وجود دارد ، می باشد .




ادامه مطلب ...


سه شنبه 10 / 7 / 1390برچسب:, :: 12:58 ::  نويسنده : ahmad & saman

امروز يه آموزش خيلي خوب و كامل راجع به مقره ها آپلود كردم،كه توي اين آموزش انواع مقره ها،همراه با شكل تشريح شدند و كاربردهاي مختلف هركدوم  بيان شده.توي اين آموزش از انواع مقره هاي فشار ضعيف و فشارقوي نام برده شده و جدولي از مشخصات فني وتخصصي اونها رو ذكر كرده.اين نوع آموزشي كمتر جايي پيدا ميشه،حتما دانلود كنيد!

براي دانلود فایل pdf با حجم 2.35MB بر روی Download كليك كنيد...



دو شنبه 9 / 7 / 1390برچسب:, :: 14:25 ::  نويسنده : ahmad & saman


یک سایت رایگان بسیار مفید و کاربردی برای یافتن مشخصات (Datasheet Catalog) قطعات الکترونیکی و نیمه هادی ها از برندهای مختلف.

برای ورود به این سایت بر روی آدرس زیر کلیک نمایید.

http://www.datasheetcatalog.com/



دو شنبه 9 / 7 / 1390برچسب:, :: 12:18 ::  نويسنده : ahmad & saman

در اينجا چند تا کاتالوگ براتون ميگذارم که حاوي مشخصات فني و عمومي کابلهاي فشار متوسط ، فشار قوي ، بهمراه کابلهاي ضد حريق،ساخت کابل ابهر هستش.توي اين کاتالوگ ها مشخصات فني قسمتهاي مختلف کابل توضيح داده شده.
براي دانلود راحتتر دوستاني که از دايال آپ استفاده ميکنند فايلها بصورت مجزا آپلود شدند.
 


 

دانلود کاتالوگ کابلهاي فشار متوسط با حجم 1.06MB

دانلود کاتالوگ کابلهاي فشار قوي با حجم 363KB

دانلود کاتالوگ کابلهاي ضد حريق با حجم 500KB



یک شنبه 8 / 7 / 1390برچسب:, :: 23:12 ::  نويسنده : ahmad & saman

نحوه تشخیص نوع سیستم خنك كننده ترانسفورماتورهای روغنی با قدرت متوسط

 

در ترانسفورماتورهای روغنی نوع سیستم خنك كننده آنها از طریق حروف اختصاری مشخص میشود كه بر روی پلاك ترانسفورماتور درج شده است مثلا ONAN ,ONAF ,OFWF و... .

هر یك از حروف معرف یك قسمت از سیستم خنك كننده می باشند اما حرفی كه در میان همه سیستمها مشترك می باشد حرف O است كه معرف Oil به معنای روغن است.حرف دوم مربوط به نحوه گردش روغن است و حرفهای سوم و چهارم مربوط به هوا،آب و یا گاز با سیستم گردش آنها می باشد اما اسامی كامل حرفها و معنای آنها در جدول زیر آورده شده است:

روش گردش

نوع ماده خنك كننده

نوع گردش

حرف سمبولیك

نوع ماده

حرف سمبولیك

طیبعی

N

روغن معدنی

O

مصنوعی(با پمپ یا فن

F

روغن مصنوعی

L

جهت داده شده

D

هوا

A

 

 

گاز

G

 

 

آب

W

 

 چند مثال:

ONAN :سیستم خنك كننده روغن با گردش طبیعی  گردش هوا طبیعی

ONAF :  سیستم خنك كننده روغن با گردش طبیعی  گردش هوا از طریق فن

OFAF : سیستم خنك كننده روغن گردش از طریق پمپ  گردش هوا از طریق فن

OFAN : سیستم خنك كننده روغن گردش از طریق پمپ  گردش هوا طبیعی

ODAF : سیستم خنك كننده روغن به صورت جهت داده شده  گردش هوا از طریق فن

OFWF : سیستم خنك كننده روغن گردش از طریق پمپ  گردش آب از طریق پمپ

و ...



یک شنبه 8 / 7 / 1390برچسب:, :: 22:1 ::  نويسنده : ahmad & saman

بمنظور حفاظت تأسیسات روشنائی، برق صنعتی، سیم و کابل و ماشین آلات در برابر اضافه بار و جریان اتصال کوتاه از فیوز، کلید- فیوز و کلیدهای اتوماتیک استفاده میگردد. لیکن به لحاظ اینکه اولا فیوزها همیشه نمی توانند عمل حفاظت موضعی و سلکتیو را در انواع مختلف شبکه ها بطور کامل و بدون خطا انجام دهند و در ثانی بعلت اینکه در شبکه سه فاز در موقع ازدیاد جریان اغلب قطع سه فاز بطور همزمان لازم و ضروری است لذا نمی توان همیشه از فیوز و کلید- فیوز استفاده کرد. در ضمن در بعضی از شبکه های توزیع می بایست به محض برگشت جریان (ولتاژ) یا افت بیش از حد مجاز ولتاژ، مدار بطور خودکار قطع و آلارمهای لازم ایجاد گردد. همچنین در بعضی موارد ورود اتوماتیک یا دستی ژنراتور اضطراری یا ترانسفورماتور در شبکه توزیع جهت تداوم کار شبکه یا انجام تعمیرات دوره ای شبکه اجتناب ناپذیر می باشد. در چنین حالاتی فقط از کلید اتوماتیک می توان استفاده کرد.

برای مشاهده متن کامل این مطلب بر روی ادامه مطلب کلیک نمایید.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 7 / 7 / 1390برچسب:, :: 12:13 ::  نويسنده : ahmad & saman

برای دانلود جزوه ی (آشنایی کاربردی با آنتن ها) بر روی لینک زیر کلیک کنید.

تعداد صفحات: 25

حجم:4.6 MB

نوع فایل:PDF

 

Download



جمعه 6 / 7 / 1390برچسب:, :: 19:23 ::  نويسنده : ahmad & saman

این یه مقاله با عنوان (اتصال زمین الکتریکی و حفاظت) که در 2 قسمت بصورت pdf هست, برای دانلود گذاشتم امیدوارم مورد استفاده عزیزان قرار بگیرد.

 

تعداد صفحات: 85

حجم هر فایل:6 MB

نوع فایل:PDF

قسمت اول

قسمت دوم



چهار شنبه 4 / 7 / 1390برچسب:, :: 13:4 ::  نويسنده : ahmad & saman

با سلام. یک فایل 41 صفحه ای در ارتباط با ترانسفورماتورها برای شما دوستان تهیه کرده ام که می توانید از طریق لینک  زیر آن را دانلود و مطالعه نمایید.

تعداد صفحات: 41

حجم: 6.85 M

نوع فایل:pdf

منبع:powerengineering.blogfa.com



دو شنبه 2 / 7 / 1390برچسب:, :: 23:52 ::  نويسنده : ahmad & saman
اساساً اگر بخواهید انرژیهای تجدید‌پذیر از كاربرد وسیعی برخوردار شوند باید كه تكنولوژی‌های ارایه شده ساده و قابل اعتماد بوده و برای كشورهای كمتر توسعه یافته نیز مشكلات فنی به همراه نداشته باشد و بتوان از منابع محدود مواد خام آنها نیز استفاده كرد. در مرحله بعدی نیز باید به آب زیاد نیاز نداشته باشد. در همینجا باید گفت كه تكنولوژی دودكش دارای این شرایط است.


ادامه این مطلب را نیز بخوانید:

 





ادامه مطلب ...


دو شنبه 2 / 7 / 1390برچسب:, :: 23:51 ::  نويسنده : ahmad & saman
تعریف

 یک جریان متناوب (AC ) جریان الکتریکی است که در آن اندازه جریان به صورت چرخه‌ای تغییر می‌کند، بر خلاف جریان مستقیم که در آن اندازه جریان مقدار ثابتی می‌ماند. شکل موج معمول یک مدار AC عموما یک موج سینوسی کامل است، چرا که این شکل موج منجر به انتقال انرژی به موثرترین صورت می‌شود. اما به هر حال در کاربردهای خاص ، شکل موجهای متفاوتی نظیر مثلثی یا مربعی نیز استفاده می‌شود.

ادامه مطلب را بخوانید

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 2 / 7 / 1390برچسب:, :: 23:45 ::  نويسنده : ahmad & saman
  • طراحی مدار اینورتر(مبدل فرکانسی)

مبدلهای جریان مستقیم به متناوب با نام اینورتر شناخته می شوند . وظیفه یک اینورتر تبدیل یک ولتاژ ورودی مستقیم به یک جریان و لتاژ خروجی متناوب و متقارن با دامنه و فرکانس مورد نظر است.ولتاژ خروجی می تواند در فرکانس ثابت یا متغییر ،مقداری ثابت یا متغییر داشته باشد. ولتاژ خروجی را می توان با تغییر ولتاژ ورودی مستقیم و ثابت بوده و قابل کنترل نباشد، می توان با تغییر بهره اینورتر ،یک ولتاژ متغییر را در خروجی به دست آورد.که این عمل معمولا به وسیله کنترل مدولاسیون (pwm) در داخل اینورتر صورت می گیرد.بهره اینورتر را می توان برابر با نسبت ولتاژ متناوب خروجی به ولتاژ مستقیم ورودی تعریف کرد.

تعداد صفحات: 80

حجم: 2.84 M

منبع: www.power2.ir

نوع فایل:pdf



آشنایی با سنسور فشار
ترانسدیوسر و ترانسمیتر تعریف ابزار دقیق لاستیک‌های ایرلس تعریفی نوین از تایر اتومبیل Flat CD Mouse موسی که در CD درایو لپ تاپ قرار می گیرد! لامپ های ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند
نويسندگان