یک شنبه 11 / 12 / 1390برچسب:, :: 14:20 ::  نويسنده : ahmad & saman

ساختمان يك خط انتقال نمونه
اكثر خطوط انتقال ، هوايي مي باشند زيرا خطوط زميني براي انتقال به فواصل زياد بسيار گران تمام مي شوند . هاديهاي خطوط هوايي به وسيله برج هاي مشبك فولادي ( دكل ) يا پايه هاي چوبي ، جهت عايق نمودن هاديها از زمين در هر نوع شرايط جوي و جلوگيري از تماس اتفاقي مي باشد . استفاده از پايه هاي بلند اين امكان را مي دهد تا از اسپان هاي بلند و در نتيجه تعداد پايه هاي كمتري استفاده كرد .
اندازه يا طول مقره بستگي به ولتاژ خط دارد . هرچه ولتاژ قويتر باشد بايستي طول زنجيره مقره بلندتر باشد . هادي ها معمولا از آلومينيوم رشته اي با هسته فولادي است . آلومينيوم هادي خوبي براي الكتريسيته است ، و هسته فولادي موجب مقاوم شدن هادي مي شود . يك هادي مقاوم وسبك را مي توان با فلش (شكم) كمتر در اسپان هاي بلند استفاده نمود .

 

 

 

 


ولتاژ خط انتقال
نيروي الكتريكي در نيروگاه ها 13800 ولت تا 24000 ولت توليد مي شود . يك ايستگاه ترانسفورماتور افزاينده بعد از نيروگاه ولتاژ را تقويت مي كند تا با بازده بالا انتقال يابد . ولتاژهاي توليدي در نيروگاه تا ولتاژهاي معمول خط انتقال يعني 123000 ولت ، 230000 ولت ، 400000 ولت ، 500000ولت و 765000 ولت افزايش مي يابد . به عنوان يك قاعدﮤ كلي ، اگر ولتاژ 2 برابر گردد انرژيي كه ميتوان انتقال داد بدون افزايش تلفات خط ، چهار برابر مي شود .
در خطوط فشار قوي ( EHV ) مانند مدارهاي 500 كيلو ولت از هادي هاي باندل كه 2 ، 3 يا 4 هادي به وسيله اسپيسر دمپر به يك ديگر متصل مي گردند استفاده مي شود باندل نمودن هادي ها باعث جلوگيري از مشكلات ولتاژ فشار قوي مي گردد . در هر صورت ظرفيت افزايش يافته هادي علاوه بر ولتاژ فشار قوي اجازه مي دهد يك خط 500 كيلو ولت تك مداره تا معادل 8 مدار 230 كيلو ولت انرژي حمل نمايد.

 

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 7 / 12 / 1390برچسب:, :: 10:26 ::  نويسنده : ahmad & saman

ترانسفورماتورها یكی از مهمترین عناصر شبكه های انتقال و توزیع هستند . در ترانسفورماتورها انرژی الكتریكی در مس سیم پیچها ، آهن هسته ، تانك ترانس و سازه های نگهدارنده بصورت حرارت تلف می شود. حتی در زمانیكه ترانسفورماتور بدون بار است ، در هسته تلفات بی باری (NLL) بوجود می آید. در نتیجه مطالعات و بررسیهای انجام شده ، در 50 ساله اخیر محققان موفق شده اند با صرف هزینه ای دو برابر برای هسته ، تلفات بی باری را به یك سوم كاهش دهند. اخیراً با جایگزینی فلزات بیشكل و غیر بلوری (Amorphous) بجای آهن سیلیكونی درهسته ترانسفورماتورهای توزیع با قدرت نامی كوچكتر از 100 KVA ، تلفات بی باری باز هم كاهش یافته است . این كار هنوز در مورد ترانسفورماتورهای بزرگ با قدرت نامی بزرگتر از 500KVA انجام نشده است . اگرچه برای هر ترانسفورماتور ، 1 درصد توان نامی آن بعنــوان توان تلفـاتی در نظر گرفتـه می شود، اما باید توجه داشت كه آزاد سازی بخش كوچكی از این تلفات در طول عمر ترانسفورماتور صرفه جوئی كلانی به همراه خواهد داشت . در ترانسفورماتورهای قدرت معمول ، تقریباً 80% از كل تلفات ، مربوط به تلفات بارداری ترانسفورماتور (LL) است كه از این 80% ، سهم تلفات اهمی سیم پیچها 80 % بوده و 20 % دیگر مربوط به تلفات ناشی از جریانهای فوكو و شارهای پراكنده است . لذا تلاشهای زیادی جهت كاهش تلفات بارداری صورت می گیرد.

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 7 / 12 / 1390برچسب:, :: 10:20 ::  نويسنده : ahmad & saman


مقدمه :

امروزه در بین كشورهای صنعتی ، رقابت فشرده و شدیدی در ارائه راهكارهایی برای كنترل بهتر فرآیندهای تولید ، وجود دارد كه مدیران و مسئولان صنایع در این كشورها را بر آن داشته است تا تجهیزاتی مورد استفاده قرار دهند كه سرعت و دقت عمل بالایی داشته باشند. بیشتر این تجهیزات شامل سیستم‌های استوار بر كنترلرهای قابل برنامه‌ریزی (Programmable Logic Controller) هستند. در بعضی موارد كه لازم باشد می‌توان PLCها را با هم شبكه كرده و با یك كامپیوتر مركزی مدیریت نمود تا بتوان كار كنترل سیستم‌های بسیار پیچیده را نیز با سرعت و دقت بسیار بالا و بدون نقص انجام داد.
قابلیت‌هایی از قبیل توانایی خواندن انواع ورودی‌ها (دیجیتال ، آنالوگ ، فركانس بالا...) ، توانایی انتقال فرمان به سیستم‌ها و قطعات خروجی ( نظیر مانیتورهای صنعتی ، موتور، شیر‌برقی ، ... ) و همچنین امكانات اتصال به شبكه ، ابعاد بسیار كوچك ، سرعت پاسخگویی بسیار بالا، ایمنی ، دقت و انعطاف پذیری زیاد این سیستم‌ها باعث شده كه بتوان كنترل سیستم‌ها را در محدوده وسیعی انجام داد.

 

 

 

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 

 

 

 




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 7 / 12 / 1390برچسب:, :: 10:20 ::  نويسنده : ahmad & saman

 

خطوط انتقال *VSC یا خطوط انتقال با مبدلهای منبع ولتاژی امروزه واقعیت و تحقق یافته و همچنان كه جنبه های خاصی از آن كاربرد می یابد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. اولین سیستم انتقالVSC تحت عنوان طراحی خطوط HVDC سبك توسط شركت ABB ساخته شده است. خود مبدلهای منبع ولتاژی دارای كاربرد در كنترل ادوات FACTS و UPFC بوده است. اما چنانچه مبدلهای منبع ولتاژی بهمراه خطوط DC و یا كابل استفاده گردند تشكیل خطوط VSC را خواهند داد. در خطوط VSC همراه با كابل، چون در VSC از دیود با هدایت یكسو استفاده میگردد، لذا ولتاژDC در كابل نمی تواند هرگز جهت پلاریته خود را تغییر دهد. این ویژگی باعث می شود كه مشكل بارهای الكتریكی با قیمانده در فضای داخل كابلهای از بین رفته و نتیجتا مجاز به كاهش قدرت عایقی آنها شده كه این خود اجازه استفاده از فرآیند مفصل بندی در كابلها را میدهد. ویژگیهای فوق سبب كوچك، سبك و ارزان شدن كابل ها می گردند.

 

 

در خطوط VSC ولتاژ متوسط، میتوان كابلهای سبك و كوچك را در زیرزمین قرار داد. در گزارش اخیر IEEE كاربرد جالبی از خطوط VSC بین شهرهای New South Wales و Queensland در كشور استرالیا گزارش شده است. چون خطوط بصورت كابل زیرزمینی می باشند دارای مسائل محیطی كمتری در مقایسه با خطوط هوائی خواهند بود. در گزارش پروژه Directlink تأسیس یك خط VSC بظرفیت 180 مگا ولت آمپر با كابل زیرزمینی در سال 1999 توسط شركت ABB گزارش شده است. خطوط VSC نیز بطور ذاتی دارای خاصیت و ویژگی های ادوات FACTS بشرح زیر می باشند. 1- توانائی كنترل مستقل ولتاژ AC در هر یك از شینهای دو سر خط 2- با كنترل سریع توان میتواند برای افزایش میرائی نوسانات الكترومكانیكی توان در شبكه های AC استفاده گردد. 3- طرف انتهائی خطوط VSC میتواند صرفا بار الكتریكی بدون شبكه و ژنراتور باشد در اینصورت مبدلهای VSC میتوانند بار را با یك ولتاژ AC تحت یك دامنه و فركانس تعریف شده تغذیه نمایند. * Voltage Sourced Convertor با یك چنین مزایائی چنانچه هزینه و قیمت خطوط VSC قابل قبول باشد میتوانند در شبكه های ولتاژ متوسط بخوبی بكار گرفته شوند. بنابراین خطوط VSC میتوانند بعنوان عامل تقویت و ثبات سنكرونیزاسیون شبكه عمل نمایند. در یك VSC عناصر كلیدزنی یا از نوع GTO و یا TGBT می باشند كه بصورت روشن / خاموش كار كرده و میتوانند براساس الگوریتم PWM كنترل شوند. این الگوریتم میتواند در جهت حذف و یا كاهش هارمونیكی عمل نماید. با اعمال الگوریتم PWM در اینصورت حداقل 4 متغیر از خط VSC می باید كنترل شود. چنانچه در انتهای خط منبع ولتاژ ac وجود نداشته باشد در اینصورت ولتاژ و فركانس آن قابل كنترل می باشد. اما چنانچه در انتهای خط منبع ولتاژ ac وجود داشته باشد در اینصورت مبدل های VSC ولتاژ ac انتهائی را كنترل می نمایند. با بكارگیری خطوط VSC ویژگی سنكرونیزاسیون در شبكه های ac منتفی خواهد شد. از دیگر ویژگی های خطوط VSC در مقایسه با خطوط معمولی افزایش ضریب میرائی نوسانات الكترومكانیكی در شبكه ها می باشد. در حقیقت خطوط VSC نوعی از كنترل كننده های FACTS بوده كه قادر هستند ولتاژ AC شینهای ابتدا و انتهائی، توان انتقالی از خط، درجه سنكرونیزاسیون و ضریب میرائی نوسانات را كنترل نمایند.



دو شنبه 5 / 12 / 1390برچسب:, :: 16:58 ::  نويسنده : ahmad & saman

رله چیست؟؟
حفاظت تجهیزات و دستگاه های سیستم قدرت در مقابل عیوب و اتصالیها ، به وسیله كلید قدرت انجام می گیرد قبل از اینكه كلید قدرت بتواند باز شود ، سیم پیچی عمل كنندة آن باید تغذیه شود این تغذیه به وسیله رله های حفاظتی انجام می پذیرد . رله به دستگاهی گفته می شود كه در اثر تغییر كمیت الكتریكی مانند ولت و جریان و یا كمیت فیزیكی مثل درجه حرارت و حركت روغن ( در رله بوخهولس ) تحریك شده و باعث به كار افتادن دستگاههای دیگر و نهایتاً قطع مدار به وسیله كلید قدرت ( در سیستم تولید و انتقال و توزیع ) یا دژنكتور می گردد .

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 4 / 12 / 1390برچسب:, :: 16:56 ::  نويسنده : ahmad & saman

PLC Power Line Carrier


شرح كار
PLC
در سیستمهای PLC اطلاعات ارسالی به صورت Single Side-Band (SSB) مدوله شده و در پهنای باند Khz 4 ارسال میگردد.بسته به نوع كاربرد پهنای باند Khz 4 به كانالهای فرعی تقسیم شده و در هر كانال ، اطلاعات مربوط به یك سیگنال گنجانیده میشود.

كاربردهای مختلف سیگنالهای PLC

1- ارتباط تلفنی : در شبكه های مخابراتی شركتهای برق منطقه ای كه شامل تعدادی مركز تلفن در پستهای كلیدی ومهم شبكه فشارقوی می باشد.برای ارتباط میان مراكز تلفنی عمدتاً از كانال PLC استفاده میشود. همچنین از این كانال برای ارتباط تلفنی میان مشتركین با مراكز تلفنی كه عمدتاً پستهای فاقد مركز تلفنی اند استفاده میشود.
2- تلگراف و پست تصویری : در شبكه های فشارقوی میتوان جهت اعمال مدیریت عملیاتی مناسب از دورنویسها استفاده نمود. سرعت ارسال معمولاً بین 50الی 79 Bd بوده ، در پست تصویری بالاتر است.....

 

 

 

 

 

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 4 / 12 / 1390برچسب:, :: 16:53 ::  نويسنده : ahmad & saman


ذخیرۀ انرژی الكتریكی با كیفیت بالا مقصود اصلی علمگرهای سیستم قدرت است . تخمین دقیق و دستیابی سریع به پارامترهای سیستم قدرت مانند فركانس و فازورهای همزمان شده، از اهداف ضروری است . این پارامترهای سیستم، از ایستگاهها و مكانهای مختلف خط انتقال گردآوری شده و سپس به یك واحد مركزی فرستاده می شوند . واحد مركزی داده را تجزیه و تحلیل كرده و سپس فرمانهای مخصوص را به واحدهای معین شده هدایت می كند . 

 یك نشانۀ زمان برای جمع آوری همۀ اطلاعات از منابع پخش كننده خارجی برای پیش بردن كنترل همزمان سیستم مورد نیاز است . منبع همزمانی ممكن است محلی یا سراسری باشد . نشانۀ زمان می تواند به محلهای دیگر توسط روش بی سیم، از طریق یك اتصال مستقیم مانند یك سیستم تعیین موقعیت جهانی (GPS) ، اینترنت، یا كانالهای ارتباطی سیم دار فرستاده شود .

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 2 / 12 / 1390برچسب:, :: 16:38 ::  نويسنده : ahmad & saman

روغن ترانسفورماتورهای قدرت نقش بسیار مهمی در عملكرد ترانسفورماتورها دارند. نقش عایق كنندگی، خنك كنندگی و تشخیص عیب از جمله مهمترین وظایف روغن می باشند. با پیرشدن ترانسفورماتور ، روغن این دستگاه بعضی از خصوصیات شیمیایی و الكتریكی خود را از دست می دهد. از جمله مهمترین این خصوصیات می توان به خصوصیات الكتریكی كه حائز اهمیت می باشند، اشاره نمود.


دلایل اصلی كه روغن ترانسفورماتورهای قدرت را دچار مشكل می نمایند عبارتند از:
- افزایش ذرات معلق در روغن
- وجود آب به مقدار زیاد در روغن
- وجود آلودگی های شیمیایی مانند اسیدیته و...

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 / 12 / 1390برچسب:, :: 16:18 ::  نويسنده : ahmad & saman

 سيستم هاي قدرت با سطح ولتاژ 1000 kv بالاترين سطح ولتاژ بكاررفته براي انتقال قدرت توسط خطوط انتقال هوايي طويل مي باشند. در اين سيستم ها، ترانسپوزه نمودن هاديهاي خطوط 1000 kv بواسطه مشكلات عايقي امكان پذير نبوده و لذا اين خطوط از نظر ساختاري نامتقارن مي باشند. بنابراين براي تحليل رفتار نامتقارن اين خطوط برخلاف خطوط ترانسپوزه شده و متقارن نمي توان از ابزار مولفه هاي متقارن استفاده نمود. همچنين چون عدم تقارن ولتاژ و جرياني كه در اين خطوط ايجاد مي شود منشاء گرمايش ژنراتورها و ترانسفورماتورها ميگردد، بنابراين يافتن راه حلهائي براي متعادل نمودن عملكرد اين خطوط ضروري و لازم مي باشد.

از طرفي ديگر چون عدم تعادل اينگونه خطوط طويل با حجم بسيار بالاي توان ميتواند بر عملكرد كل سيستم قدرت تأثير سوء داشته باشد لذا مطالعه و بررسي آنها ضروري است.
 
 

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 / 12 / 1390برچسب:, :: 16:14 ::  نويسنده : ahmad & saman


شبكه هاي توزيع در اكثر كشورهاي در حال توسعه و جهان سوم با استفاده از هادي هاي لخت اجرا مي شوند. اين در حالي است كه مصرف كنندگان انرژي الكتريكي در كشورهاي پيشرفته بويژه در طي چند دهه اخير شاهد روند رو به رشد استفاده از انواع خطوط هوائي عايق شده در شبكه هاي توزيع هوايي مي باشند.
رايج ترين انواع خطوط هوايي عايق شده در شبكه هاي توزيع هوايي عبارتند از :
1-هادي روكش دار Covered Conductor ( CC )
2-هادي با روكش ضخيم Covered Conductor Thick ( CCT )
3-كابل باندل هوايي ( كابل خودنگهدار Self-suppporting Cable ) در دو نوع با پوشش فلزي و با پوشش غيرفلزي
( يا به اختصارABC ) Metallic/Non-Metallic Screened Aerial Bundlled Cable ( M/NMSABC )
4-كابل هوايي فاصله دار Aerial Spacer Cable ( ASC )

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 30 / 11 / 1390برچسب:, :: 16:12 ::  نويسنده : ahmad & saman

تداخل خطوط
تداخل خطوط ميادين الكترومغناطيسي با لوله هاي حفاري شده:
الزامات و تذكرات
خلاصه
خطوط انتقال به عنوان منابع عمده ميدان مغناطيسي مورد توجه مي باشند.
در سالهاي اخير تداخل ميدان الكترومغناطيسي (EMF) با خطوط لوله هاي حفاري شده، مورد توجه بسياري قرار گرفته است. تداخل ميادين الكترومغناطيسي با لوله هاي قرار گرفته در كريدورهاي مورد استفاده، يكي از مشكلات واقعي و جدي است كه هم سلامت اپراتور و هم يكپارچگي خطوط انتقال را به خطر مي اندازد.
نصب خطوط لوله در كريدورهاي مورد استفاده انرژي كه حاوي خطوط انتقال با AC بالا مي باشند باعث مي شود اين خطوط ولتاژ AC توليد كنند.
اين حالت موجب مي شود در سيستم انتقال بي تعادلي ايجاد شود و وجود ولتاژهاي بالا نزديك به سيستم هاي برجهاي زميني انتقال موجب بروز خطاهاي فازي مي گردد.
زماني كه ولتاژ AC در يك دوره زماني طولاني بر روي خط لوله وجود داشته باشد مي تواند خطرناك بوده و به طور بالقوه براي پرسنل اجرايي هنگام تماس با خطوط لوله يا ملحقات آن تهديدآميز است. علاوه بر اين خوردگي لوله منتج از تخليه AC مي باشد.
با توجه به زمينهاي گسترده اي از عربستان سعودي و لوله هاي آب و نفت، طول عمده اي از اين لوله ها در امتداد خطوط انتقال برق با ولتاژ بالا قرار دارد. در اين زمينه مطالعه اي در سال 1992 در منطقه شرقي جهت ارزيابي ابزارهاي با ولتاژ بالا بر روي لوله هاي انتقال نفت حفاري شده در زمين انجام شده است. همچنين در سال 1998 يك تحقيق ديگر بر روي يك خط انتقال 380 كيلوولت و يك لوله حفاري شده جهت انتقال آب به صورت موازي در منطقه غربي انجام گرفته است.
براي رفع اين مشكل لوله ها بايد با سيستمي كه AC را انتقال داده و جلوي DC را مي گيرد،‌به جهت تعديل AC و حفظ سيستم محافظ كاتدي بر روي لوله در زمين كار گذاشته شود.

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 29 / 11 / 1390برچسب:, :: 16:11 ::  نويسنده : ahmad & saman

وقتي‌ هدف‌، بهينه‌سازي‌ ابعاد و وزن‌ دكلهاي‌ خطوط انتقال‌ نيرو باشد، طبيعي‌ است‌عوامل‌ مختلفي‌ از جمله‌ مشخصه‌ هاديها، آرايش‌ فازها و فاصله‌ آنها تا دكلها در اين‌ امردخالت‌ دارد. گرچه‌ نقش‌ هر يك‌ از عوامل‌ جوي‌ و محيطي‌، بسيار مهم‌ است‌، اما فاصله‌هاديها تا بدنه‌ يا بازوي‌ برجها، نقش‌ مؤثرتري‌ را در طراحي‌ ابعاد و وزن‌ دكلها يا برجهاي‌خطوط انتقال‌ نيرو دارد.

در اين‌ نوشتار ضمن‌ بررسي‌ عوامل‌ مختلف‌ در محاسبه‌ فواصل‌ فازي‌، تأثير آنها درطراحي‌ دكلهاي‌ موجود نيز مورد بحث‌ و بررسي‌ قرار گرفته‌ است‌. همچنين‌ ابعاد دكلهاي‌طراحي‌ شده‌ در كشور ايران‌ با چند نمونه‌ از دكلهاي‌ مربوط به‌ خطوط انتقال‌ نصب‌ شده‌ درچند كشور خارجي‌ مقايسه‌ شده‌ است‌. نتايج‌ اين‌ بررسيها نشان‌ مي‌دهد در طراحي‌ دكلهاي‌ خطوط انتقال‌ نيرو، فواصل‌ فازها از بدنه‌ دكلها و از يكديگر، بيشتر از حد مورد نيازاست‌ كه‌ اين‌ امر نشانگر در نظر گرفتن‌ ضريب‌ اطمينان‌ بالا بوده‌ كه‌ موجب‌ افزايش‌ وزن‌آنها و در نتيجه‌ قيمت‌ خطوط انتقال‌ نيرو مي‌شود.


گرچه‌ ابعاد و وزن‌ دكلها به‌ عوامل‌ بسيارمتعددي‌ از جمله‌ فاصله‌ اسپن‌، سرعت‌ و زاويه‌وزش‌ باد، ضخامت‌ يخ‌، وزن‌ و قطر هادي‌ وعوامل‌ ديگر وابسته‌ است‌ اما در يك‌ شرايطمعين‌، فواصل‌ فازها يكي‌ از عوامل‌ مهم‌ ومؤثر در طراحي‌ دكلهاي‌ خطوط انتقال‌ نيرواست‌. با افزايش‌ فاصله‌ هاديها از بدنه‌ يا بازوي‌ دكلها، نيروي‌ تحميلي‌ بر آنها تغيير مي‌كند كه‌ اين‌ امر سبب‌ افزايش‌ ابعاد، وزن‌ وقيمت‌ آنها مي‌شود. توجه‌ به‌ اين‌ بخش‌ از طراحي‌، مي‌تواند عامل‌ مؤثري‌ در كاهش‌هزينه‌هاي‌ مربوط به‌ ساخت‌ دكلها و در نتيجه‌سرمايه‌گذاري‌ خطوط انتقال‌ نيرو باشد.

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 29 / 11 / 1390برچسب:, :: 16:7 ::  نويسنده : ahmad & saman

اضافه ولتاژ در شبکه
طبق استاندارد بين المللي ، ايزولاسيون تجهيزات فشار قوي در هر سطح ولتاژي با در نظر گرفتن اضافه ولتاژهاي موجي پيش بيني و ساخته مي شود . اضافه ولتاژها به عنوان تهديدي جدي براي ايزولاسيون تجهيزات فشار قوي مي باشند كه موجب بروز قوس الكتريكي بروي تجهيزات ميشود؛ كه اگر ين قوس بصورت داخلي باشد موجب انفجار و انهدام تجهيز مي گردد.
برقگيرهاي فشار قوي براي جلوگيري از بوجود آمدن هر نوع قوسي بروي تجهيزات در نظر گرفته ميشود و با توجه به سطح ولتاژ ، با تجهيزات ديگر بصورت موازي نصب مي گردد.
منبع اضافه ولتاژ ميتواند به شرح ذيل باشد:

الف : اضافه ولتاژهاي موقت: افزايش ولتاژهاي با فركانس 50 هرتز شبكه بهن.ان اضافه ولتاژهاي موقت ناميده مي شود و به دو صورت در شبكه ها ايجاد ميشود .
1- اضافه ولتاژهاي موقت دراز مدت ( بيش از يك دقيقه ):
اين نوع اضافه ولتاژها با افزايش محدود دامنه به ميزان 5 تا 10 درصد ( با ضريب اضافه ولتاژ 05/1 تا 1/1 ) كه به علت تغييرات توان هاي اكتيو و راكتيو بار شبكه در 24 ساعت است ايجاد مي شود .
2- اضافه ولتاژها موقت كوتاه مدت ( كمتر از يك دقيقه):
اين نوع اضفه ولتاژها با افزايش دامنه به ميزان 20 تا 80 درصد (با ضريب اضافه ولتاژ 2/1 تا 8/1 ) در كمتر از يك دقيقه بر اثر اتصالي يك فاز به زمين و لفزايش ولتاژهاي فازي سالم ايجاد مي شود .
ب : اضافه ولتاژهاي موجي: اين نوع اضافه ولتاژها با فاصله زماني بسيار كم ( از 2 تا 3 ميلي ثانيه ) بروي نيم پريود ولتاژ سينوسي ظاهر ميشود.با توجه به فاصله زماني محدود آن ( در حدود 300-50 ميكرو ثانيه) .اضافه ولتاژها در مقايسه با منحني سينوسي فركانس 50 هرتز با دامنه بزرگتري همراه خواهد بود لذا بدانها اضافه ولتاژ موجي (يا ضربه اي ) اتلاق ميشود.

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 10 / 11 / 1390برچسب:, :: 13:25 ::  نويسنده : ahmad & saman

مقدمه

هدف مطالعات بار در سيستمهاي قدرت تعيين توانهاي اآتيو و راآتيو جاري در شبكه است.

همراه با هدف فوق تعيين مجهولات زیر نيز مد نظر مي باشد (با استفاده از نتایج بدست آمده از پخش
بار )

 ١- سطح ولتاژ شين ها
 ٢- تعيين اضافه ولتاژ در سيستم
 ٣- مقادیر جبراني یا تعادلي توان راآتيو
 ٤- تعيين تلفات در سيستم توليد و انتقال
 ٥- چگونگي توزیع اقتصادي بار
توزیع بار شبكه بين شينهاي توليد (نيروگاهها ) به ترتيبي آه هزینه آل سوخت مصرفي نيروگاهها آمينه گردد.
 ٦- بهينه سازي تلفات سيستم
 ٧- بررسي پایداري سيستم
 ٨- بررسي امنيت سيستم
 ٩- توسعه طراحي آینده سيستم
١٠ - بهره برداري رضایت بخش از نواحي بهم پيوسته سيستمهاي قدرت
١١ - بررسي تاثير بارها و خطوط انتقال جدید و افزوده شده به سيستم

در مدل سازي ریاضي مطالعات پخش بار به معادلات غير خطي خواهيم رسيد . این معادلات به
صورت ماتریسي ادميتانس و امپدانس شين ها قابل نوشتن است بخاطر انجام راحت تغيرات شبكه برروي
ماتریس ادميتانس شين ها در بررسي و حل معادلات غير خطي فوق با استفاده از آامپيوتر از روش مربوط
به ولتاژ و شين ها استفاده مي شود . همينطور از نقطه نظر زمان محاسباتي و حافظه استفاده شده در آامپيوتر
روش ولتاژ شين ها با ماتریس ادميتانس شين ها مناسب است .
Steady-state ( ٢ مدل سازي اجرايي سيستمهاي قدرت درحالت ثابت وساآن(پايدار -٦
ارائه مي دهد . بنابراین لازم است تا مدل ss مطالعات پخش بار معمولا اطلاعات سيستم را در وضعيت
سازي اجزاي سيستم قدرت در دیاگرام تكفاز انجام گيرد .

 

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 270 کیلوبایت
تعداد صفحات: 12 صفحه


مقاله ای پر بار و مفید در مورد «بهره گیری از انرژیهای تجدیدپذیر برای تولید انرژی الکتریکی» که به عنوان پروژه درس های مختلف از جمله مبانی سیستم های قدرت و ... می تواند باشد. امیدوارم مورد استفاده قرار بگیره و کمک کنه به شما دوستان و دانشجویان عزیز

زبان کتاب: فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 3.77 مگابایت
تعداد صفحات: 58 صفحه

 



پنج شنبه 12 / 8 / 1390برچسب:, :: 16:7 ::  نويسنده : ahmad & saman

برای دانلود مقاله ی (خطوط انتقال HVDC و مزایا و معایب آن ) بر روی لینک زیر کلیک کنید.

تعداد صفحات: 7

حجم:1.4 MB

نوع فایل:PDF

 



جمعه 11 / 8 / 1390برچسب:, :: 19:56 ::  نويسنده : ahmad & saman

 برای دانلود جزوه ی (حفاظت ترانسفورماتورهای قــــدرت با استفاده از تبدیل موجک) بر روی لینک زیر کلیک کنید.

تعداد صفحات: 9

حجم:1.5 MB

نوع فایل:PDF

 



فاصله یابی محل خطای اتصال كوتاه در شبكه های شعاعی با استفاده از ثبت نمونه های فركانس بالای سیگنال ولتاژ خطا در ابتدای فیدر و تحلیل آن

چکیده مقاله :

 اگر خطای اتصال كوتاه در یك نقطه از هادی انتقال انرژی الكتریكی رخ دهد، سیگنالهای خطا حاوی امواج فركانس بالا خواهند بود. این امواج به صورت اغتشاش هایی بر روی سیگنال اصلی سوار می باشند. امواج فركانس بالای ایجاد شده در اثر خطا پس از تولید در محل خطا در هر دو جهت بر روی خط حركت كرده و بالاخره پس از انعكاس های متوالی از نقاط انفصال موجود بر روی خط میرا میگردند. با ثبت این سیگنالهای فركانس بالا در ابتدای فیدر، می توان اطلاعات بسیار خوبی از نوسانات آن بدست آورد. زمانهای ثبت شده برای نوسانات فركانس بالا همان لحظه های برخورد امواج خطا به باس پست می باشند و با استفاده از آن می توان فاصله محل خطا را از این باس بدست آورد. این مقاله نحوه استخراج زمانهای انعكاس متوالی موج ایجاد شده در اثر خطا از باس پست و نقطه خطا را با استفاده از تبدیل موجك نشان می دهد و روشی برای تعیین محل خطا از ابتدای فیدر با استفاده از این اختلاف زمانی و سرعت سیر موج كه از اطلاعات خط و برنامه EMTP، بدست آمده، ارایه میدهد.

 

 

عنوان مقاله  فاصله یابی محل خطای اتصال كوتاه در شبكه های شعاعی با استفاده از ثبت نمونه های فركانس بالای سیگنال ولتاژ خطا در ابتدای فیدر و تحلیل آن به كمک

نشریه

مجله انجمن مهندسین برق و الكترونیك ایران بهار 1383

نویسنده

 مسلمی نیكی,جلالی داوود,عسگری جواد

حجم فایل

914 کیلو بایت

دریافت مقاله

دریافت مقالهبرای دانلود اینجا را کلیک نمائید

 

کلمات کلیدی :

 فاصله یابی خطا، شبكه توزیع، خطای اتصال كوتاه، تبدیل موجک، تبدیل مدال

 



چهار شنبه 11 / 7 / 1390برچسب:, :: 1:21 ::  نويسنده : ahmad & saman

يه مقاله بسيار خوب و کاربردي درباره موتورهای پله ای

تعداد صفحات: 19

حجم:230 KB

نوع فایل:PDF

برای دانلود بر روی لینک زیر کلیک کنید



یک شنبه 8 / 7 / 1390برچسب:, :: 22:1 ::  نويسنده : ahmad & saman

بمنظور حفاظت تأسیسات روشنائی، برق صنعتی، سیم و کابل و ماشین آلات در برابر اضافه بار و جریان اتصال کوتاه از فیوز، کلید- فیوز و کلیدهای اتوماتیک استفاده میگردد. لیکن به لحاظ اینکه اولا فیوزها همیشه نمی توانند عمل حفاظت موضعی و سلکتیو را در انواع مختلف شبکه ها بطور کامل و بدون خطا انجام دهند و در ثانی بعلت اینکه در شبکه سه فاز در موقع ازدیاد جریان اغلب قطع سه فاز بطور همزمان لازم و ضروری است لذا نمی توان همیشه از فیوز و کلید- فیوز استفاده کرد. در ضمن در بعضی از شبکه های توزیع می بایست به محض برگشت جریان (ولتاژ) یا افت بیش از حد مجاز ولتاژ، مدار بطور خودکار قطع و آلارمهای لازم ایجاد گردد. همچنین در بعضی موارد ورود اتوماتیک یا دستی ژنراتور اضطراری یا ترانسفورماتور در شبکه توزیع جهت تداوم کار شبکه یا انجام تعمیرات دوره ای شبکه اجتناب ناپذیر می باشد. در چنین حالاتی فقط از کلید اتوماتیک می توان استفاده کرد.

برای مشاهده متن کامل این مطلب بر روی ادامه مطلب کلیک نمایید.



ادامه مطلب ...


جمعه 6 / 7 / 1390برچسب:, :: 17:33 ::  نويسنده : ahmad & saman

این یه مقاله با عنوان (تولید و توزیع نیرو) که در 2 قسمت بصورت pdf هست, برای دانلود گذاشتم امیدوارم مورد استفاده عزیزان قرار بگیرد.

 

تعداد صفحات: 103

حجم هر فایل:8 MB

نوع فایل:PDF

قسمت اول

قسمت دوم



جمعه 6 / 7 / 1390برچسب:, :: 13:3 ::  نويسنده : ahmad & saman

اينم يه پروژه بسیار مفید در مورد کلید های قدرت (انواع سکسیونر ،انواع بریکر و دیژنکتور و...) در رابطه با درس مبانی سیستم های قدرت می باشد که فرمت آن بصورت ورد 2003 هستش. براي دانلود گذاشتم اميدوارم مورد استفاده قرار بگيرد.


تعداد صفحات: 30
حجم: 1.3 MB
نوع فایل:Word 2003

لطفا براي دانلود روی Download کليک کنيد.

لطفا" نظر يادتون نره!        



با سلام این یه تحقیق با عنوان "روشهای مکانیابی پدیده تخلیه جزئی در ترانسهای قدرت" که بصورت پاورپوینت هست برای دانلود گذاشتم امیدوارم مورد استفاده عزیزان قرار بگیرد.

 

تعداد صفحات: 16

حجم هر فایل:78 KB

نوع فایل:Power Point 2007

 



جمعه 6 / 7 / 1390برچسب:, :: 12:37 ::  نويسنده : ahmad & saman

اينم يه پروژه در مورد عايقها و فشار قوي که فرمت آن بصورت پاور پوينت هست براي دانلود گذاشتم اميدوارم مورد استفاده قرار بگيرد.

تعداد صفحات: 25

حجم: 653 KB

نوع فایل:power point

لطفا براي دانلود روی Download ليک کنيد.



با نظرات خود ما را در  بهبود اين وبلاگ ياري فرماييد. لطفا" نظر يادتون نره!



آشنایی با سنسور فشار
ترانسدیوسر و ترانسمیتر تعریف ابزار دقیق لاستیک‌های ایرلس تعریفی نوین از تایر اتومبیل Flat CD Mouse موسی که در CD درایو لپ تاپ قرار می گیرد! لامپ های ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند
نويسندگان