پنج شنبه 26 / 9 / 1391برچسب:, :: 1:25 ::  نويسنده : ahmad & saman

خازن‌ عبارتست از دو صفحهٔ موازی فلزی که در میان آن لایه‌ای از هوا یا عایق قرار دارد. خازن‌ها انرژی الکتریکی را نگهداری می‌کنند و به همراه مقاومت‌ها، در مدارات تایمینگ استفاده می‌شوند. همچنین از خازن‌ها برای صاف کردن سطح تغییرات ولتاژ مستقیم استفاده می‌شود. از خازن‌ها در مدارات به‌عنوان فیلتر هم استفاده می‌شود. زیرا خازن‌ها به راحتی سیگنالهای غیر مستقیم AC را عبور می‌دهند ولی مانع عبور سیگنالهای مستقیم DC می‌شوند .

خازن وسیله‌ای الکتریکی است که در مدارهای الکتریکی اثر خازنی ایجاد می‌کند. اثر خازنی خاصیتی است که سبب می‌شود مقداری انرژی الکتریکی در یک میدان الکترواستاتیک ذخیره شود و بعد از مدتی آزاد گردد. به تعبیر دیگر ، خازنها المانهایی هستند که می‌توانند مقداری الکتریسیته را به صورت یک میدان الکترواستاتیک در خود ذخیره کنند. همانگونه که یک مخزن آب برای ذخیره کردن مقداری آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. خازنها به اشکال گوناگون ساخته می‌شوند و متداولترین آنها خازنهای مسطح هستند.

این نوع خازنها از دو صفحه هادی که بین آنها عایق یا دی الکتریک قرار دارد. صفحات هادی نسبتا بزرگ هستند و در فاصله‌ای بسیار نزدیک به هم قرار می‌گیرند. دی الکتریک انواع مختلفی دارد و با ضریب مخصوصی که نسبت به هوا سنجیده می‌شود، معرفی می‌گردد. این ضریب را ضریب دی الکتریک می‌نامند. خازنها به دو دسته کلی ثابت و متغیر تقسیم بندی می‌شوند. خازنها انواع مختلفی دارند و از لحاظ شکل و اندازه با یک دیگر متفاوت‌اند. بعضی از خازنها از روغن پر شده و بسیار حجیم‌اند. برخی دیگر بسیار کوچک و به اندازه یک دانه عدس می‌باشند.



برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


شنبه 24 / 7 / 1391برچسب:, :: 16:4 ::  نويسنده : ahmad & saman

در چندین ماه گذشته پیشرفت های جدیدی در طراحی پروسسورها، بویژه از طرف شرکت AMD حاصل شد. این شرکت علاوه بر اینکه یک cpu با طراحی کاملا  64 بیتی عرضه کرد که باعث برتری یافتن این شرکت در بازار کامپیوترهای رومیزی پیشرفته گردید، همچنین در حذف کنترل کننده‌های حافظه (MCH) پیشقدم شد که در عملکرد Athlon ۶۴ و چیپهای"optron" یک پیشرفت قابل ملاحظه نسبت به پروسسورهای intel به حساب می‌آید. اینتل به طور متقابل پروسسور سازگار 64 بیتی را عرضه نمود. به تازگی نیز هر دو شرکت پردازشگرهای دوهسته ای را عرضه نموده‌اند، این پروسسورها بهتر از آن چیزی که شما انتظار دارید کار می‌کنند.
 
پروسسورهای اینتل و AMD هر دو دارای دو هسته پروسسور، در حال کار در یک قالب می‌باشند که هر یک از هسته‌ها بصورت مستقل توابع و پردازشهای داده را انجام می‌دهند (در مورد اینتل این مورد کامل تر است) و هر دو این هسته‌ها توسط نرم افزار سیستم عامل هم آهنگ می گردند. در این مقاله سعی شده تا تکنولوژی که در این دو محصول استفاده شده و مقدار افزایش کارایی که شما می توانید از آنها انتظار داشته باشید بررسی گردد. در حال حاضر AMD فقط پروسورهای کلاس سرور opteron با دو هسته را بطور کامل به بازار عرضه کرده و بزودی Athlon ۶۴ x2 برای کامپیوترهای رومیزی را نیز به بازار عرضه می‌کند. در طرف مقابل اینتل در حال حاضر پنتیوم Extreme Edition ۸۴۰ رومیزی با دو هسته را به بازار عرضه نموده در حالی که خطهای تولید Pentium D و dual xeons هنوز متوقف نشده اند. با توجه به اینکه پروسسورهای دو هسته‌ای در اصل یک سیستم چند پروسسوره که در یک قالب قرار گرفته اند، می باشد. اجازه بدهید اینک چندین تکنولوژی که در سیستم های چند پردازشگر استفاده می شود را مورد بررسی قرار دهیم.
 

 

 

 

 

 

برای مشاهده ی متن کامل ، لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 

 



ادامه مطلب ...


شنبه 23 / 7 / 1391برچسب:, :: 16:1 ::  نويسنده : ahmad & saman

خانواده STM32 از سری میکروکنترلرهای ۳۲ بیتی مبتنی بر پردازنده ARM Cortex می باشد که با هدف ایجاد معنای جدیدی از آزادی عملکرد برای کاربران میکروکنترلرها ایجاد گشته است. در این خانواده از میکروکنترلرها تلفیقی از کارایی بالا، عملکرد همزمان، پردازش سیگنال های دیجیتال و کاربردهای کم توان در بالاترین سطح کیفی و با حفظ یکپارچگی کامل و سهولت توسعه، ارائه می گردد.
از جمله امکانات مهم میکرکنترلر STM32F103RET6 ، هسته Cortex M3 با سرعت ۷۲MHZ ، اینترفیس موازی LCD ، ۳ عدد ADC 12 بیتی، ۲ عدد DAC 12 بیتی و دارا بودن اینترفیس های متنوعی از جمله USB ، Can ، I2C ، USART ، SDIO و … می باشد.

 



شنبه 22 / 7 / 1391برچسب:, :: 15:58 ::  نويسنده : ahmad & saman

یک تراشه همه کاره دکودر MP3 و WMA می باشد. این تراشه قابلیت ضبط صدا با کیفت بالا و در باند وسیع را داراست، همچنین می تواند MIDI را هم از طریق فایل و هم با استفاده از MIDI keyboard سریال استاندارد پخش نماید.از ویژگی ها و امکانات بارز ماژول می توان به قابلیت های زیر اشاره کرد :

  • قابیلت اتصال به تمام میکروکنترلرها از طریق رابط SPI
  • تامین ولتاژهای مورد نیاز تراشه و راه اندازی کل ماژول با تک ولتاژ ۵ ولت
  • دارای خروجی هدفن به صورت استریو
  • دارای ورودی میکروفن به صورت مونو
  • ایزوله نمودن مناسب در برابر نویز و تغییرات ولتاژ، به جهت بالا بودن کیفیت ضبط و پخش

 



شنبه 21 / 7 / 1391برچسب:, :: 15:54 ::  نويسنده : ahmad & saman

 

امروزه با پیشرفت روز افزون تجهیزات و الكترونیكی شدن آنها، بكارگیری سیستم های یكپارچه رونق زیادی یافته است. به طوری كه در اكثر دستگا ههای جدید از این سیستم ها استفاده می شود. به عنوان مثال گوشی های همراه، دستگاه و ....اكثراً دارای این تجهیزات الكترونیكی می باشند. با توجه به این موضوع اكثر ABS سیستم های ترمز ،GPS شركت ها و كارخانجات الكترونیكی به سمت این سیستم های الكترونیكی روی آورده اند. كه این خود باعث ایجاد یك رقابت در بین تولیدكنندگان پردازنده های سرعت بالا شده است. در این خلال نسل جدید پردازنده های ARM به بازار معرفی شدند ، كه دارای سیستم پردازش 32 بیتی با سرعت پردازش چند مگاهرتز تا چند صد مگ اهرتز می باشند . سرعت بالا، قیمت ارزان و حجم كم این پردازنده ها باعث شد كه اكثر تولیدكنندگان میكروكنترلرها و پروسسورها مانند ATMEL PHILIPS, و... آنرا در لیست محصولات خود قرار دهند.حجم كم پردازنده های ARM باعث شده كه اكثر فضای داخلی میكروكنترلرها برای تجهیزات جانبی مانند DAC ، Serial, LAN, USB, ADC و ... بكار گرفته شود.هسته داخلی تمام میكروكنترلرهای ARM كارخانجات مختلف یكی است بنابراین برنامه نوشته شده برای یك سری از میكروكنترلرها را می توان برای سری دیگر نیز استفاده كرد.

 

 

 

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


شنبه 20 / 7 / 1391برچسب:, :: 15:50 ::  نويسنده : ahmad & saman

ممکن است تصور شود که ساخت مدارهای مجتمع ، شامل تعداد زیادی قطعه بهم متصل شده روی یک بستر Si از جنبه فنی و اقتصادی مخاطره آمیز باشد، در حالی که روشهای نوین امکان انجام اینکار را بصورت مطمئن و نسبتا کم هزینه فراهم ساخته است. در بیشتر مواقع یک مدار کامل روی تراشه Si را می‌توان بسیار ارزانتر و مطمئنتر از یک مدار مشابه با استفاده از قطعات مجزا تولید کرد. دلیل اصلی این امر امکان ساخت صدها مدار مشابه بطور همزمان روی پولک Si است که این فرآیند تولید گروهی Batch Fabrication نامیده می‌شود. این مدارها که بطور کامل روی یک تراشه نیم رسانا قرار می‌گیرند مدارهای یکپارچه نامیده می‌شوند.

 

 

 

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 

 



ادامه مطلب ...


شنبه 19 / 7 / 1391برچسب:, :: 15:47 ::  نويسنده : ahmad & saman

خانواده XMEGA نسل دوم از میکروکنترلرهای با مصرف توان پایین (Pico Power Technology) با قابلیتها و کارائی بسیار بالاتر نسبت به سری قبل میکروهای AVR می باشند و قابلیت پردازش داده هم بصورت ۸ بیتی و هم به صورت ۱۶ بیتی را فراهم می نمایند همچنین از نظر معماری وساختار تراشه این سری میکروکنترلها مشابه خانواده قبل میکروهای AVR می باشند.
در خانواده XMEGA تمامی مشکلات و کمبودهای نسل قبلی (MEGA) برطرف شده و قابلیت های جدید برای طراحان در نظر گرفته شده است.

 

 

یکی از نکات مهم در سری XMEGA امکانات و ماژول های موجود بر روی میکرو بوده که حتی این تعداد ماژول بر روی میکروهایی نظیر ARM نیز موجود نیست.
تنها مشکلی که باعث شده تا این سری از میکروکنترلرها از استقبال کمتری نسبت به بقیه میکروکنترلرها روبرو شوند، هزینه بالای پروگرامر مخصوص این میکروکنترلرها بوده که با سری جدید این مشکل نیز مرتفع شده است.
در سری جدید، ماژول USB نیز به این خانواده اضافه شده است و شما می توانید بدون نیاز به هیچ پروگرامر خاصی و فقط از طریق پورت USB میکروکنترلر خود را پروگرام کنید.
سرعت بالا و راحتی پروگرام نمودن از طریق این روش از مهمترین مزایای این سری از میکروکنترلرها می باشد.



چهار شنبه 19 / 10 / 1390برچسب:, :: 13:51 ::  نويسنده : ahmad & saman

در این مطلب به معرفی IC های مربوط به گیتهای منطقی و ارایه چند مدار ساده جهت یادگیری این المانهای منطقی می پردازیم.

img/daneshnameh_up/8/8f/XNOR2.JPG

 

برای مشاهده توضیحات کامل در مورد IC ها به  ادامه مطلب مراجعه کنید

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 2 / 10 / 1390برچسب:, :: 23:55 ::  نويسنده : ahmad & saman

در اينجا يه فايل آموزشي مختصر راجع به مشخصات برخی از میکرو کنترلرهای سری avr مدل ATmega براتون گذاشتم كه خيلي خوب و خلاصه راجع به مشخصات میکرو کنترلرهای ATmega توضيح داده و امیدوارم که براتون مفید باشه.

نوع فایل:rar.word2007

برای دانلود بر روی لیـــنک های زیر کلیک کنید.


ATmega 32


ATmega 8,16,64,103,128,161,162,...



 برای دانلود جزوه ی (استعمال تریستور در کنترل موتورهای الکتریکی چرخان از نوع القایی) بر روی لینک زیر کلیک کنید.

تعداد صفحات: 8

حجم:1.1 MB

نوع فایل:PDF



دو شنبه 16 / 7 / 1390برچسب:, :: 12:37 ::  نويسنده : ahmad & saman

با درود. در اين پست با توجه به درخواست دوست گلمون، کتاب میکروپروسسور z80 رو قرار ميدیم.
امیدواریم مفید باشه و خوشتون بیاد و مورد استفاده قرار بگیره.

نام کتاب: ریز پردازنده Z80

مولف : باری بی بری
مترجم : سعید حسن نیا
تهیه کننده : حسن عسگرزاده
دانشگاه پیام نور
شابک : 978-600-5650-10-5

کتاب حاضر حاوی اطلاعات و اصول کلی در خصوص ساختمان و مجموعه دستورالعمل ریزپردازنده Z80 است. این نوشتار ضمن شرح مبانی اساسی برای برنامه‌ریزی ریزپردازنده, به معرفی برخی از کاربردهای آن می‌پردازد.

توضیحات:
اولین ریز پردازنده به وسیله شرکت اینتل که یک ریز کنترل کننده ۴ بیتی بوده ابداع شد.
اولین ریزپردازنده تک تراشه ای Intel 4004  بود که …

سرفصل ها شامل:
مقدمه ای بر ریزپردازنده ها
تاریخچه ریز پردازنده
ساختمان Z80
دستورالعمل ها انتقال اطلاعات
دستورالعمل های حسابی و منطقی
دستورالعمل های کنترل برنامه
برنامه ساختاری شده به زبان اسمبلی
جابه جایی اطلاعات و برنامه نویسی حسابی
تبدیل رمزها ، جستجو در جدول و تاخیرهای زمانی
آشنایی با ساختمان سیستم Z80
ارتباط دهی حافظه
مقدمه ای بر ریز پردازنده های پیشرفته

زبان کتاب: فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 10.1 مگابایت
تعداد صفحات: 289 صفحه

همچنین برای ورود به سایت (ناشر کتاب: دانشگاه امام رضا) جهت خرید کتاب فوق کلیک نمایید.

برای ورود به سایت اصلی میکروپروسسور z80 برای اطلاعات بیشتر کلیک نمایید.



چهار شنبه 11 / 7 / 1390برچسب:, :: 15:59 ::  نويسنده : ahmad & saman

وقتی پیامی مانند دیتا، تصویر، صدا و یا فیلم قرار است انتقال داده شود نیاز به محیط انتقالی مثل فضای آزاد که ارتباط «وایرلس»بی‌سیم را شامل می‌شود، خط دوسیمه تلفنی، کابل کواکسیال و یا فیبرنوری است. در حقیقت می‌توان گفت از نظر ساختاری فیبر نوری یک موج‌ بر استوانه‌ای از جنس شیشه یا پلاستیک است که از دو ناحیه مغزی و غلات یا هسته و پوسته با ضریب شکست متفاوت و دولایه پوششی اولیه و ثانویه پلاستیکی تشکیل شده است فیبرنوری از امواج نور برای انتقال داده‌ها از طریق تارهای شیشه یا پلاستیک بهره می‌گیرد....

برای مشاهده ی متن کامل این بحث بر روی ادامه مطلب کلیک نمائید...



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 11 / 7 / 1390برچسب:, :: 13:13 ::  نويسنده : ahmad & saman

برای دانلود مقاله ی( اثر هارمونیک ها بر خازن ها) بر روی لینک زیر کلیک کنید.

تعداد صفحات: 6

حجم:1.3 MB

نوع فایل:PDF




چهار شنبه 11 / 7 / 1390برچسب:, :: 11:30 ::  نويسنده : ahmad & saman

فهرست مطالب:

•  فيوز بيت ها، منابع کلاک وReset

•  آشنايي با زبان C

•  پروژه 1: فلاشر ساده

•  پروژه 2: کانتر يک رقمي با 7-Segment

•  پروژه 3: نمايشگر کريستال مايع (LCD)

•  پروژه 4: اسکن صفحه کليد ماتريسي

•  پروژه 5: نمايشگرهاي LED Dot Matrix

•  وقفه هاي خارجي

•  پروژه 6: آشکار ساز عبور از صفر

•  تايمر/کانتر صفر

•  پروژه 7:  فرکانس متر ديجيتال

•  پروژه 8: کنترل موتورDC  باPWM

•  عملکرد تايمر دو

•  پروژه 9: ساعت با وضعیت آسنکرون تایمر

•  تايمر/کانتر يک

•  پروژه 10: کنترل سروُ موتور

•  پروژه 11: توليد موج سينوسي

•  پورت سريال (RS-232)

•  پروژه 12: پورت سريال در ويژوال بيسيک

•  پروژه 13: ارتباط دهي USB با RS232

•  باس I2C (TWI)

•  پروژه 1۴: ارتباط با EEPROM هاي I2C

•  مبدل آنالوگ به ديجيتال

•  پروژه 1۵: اندازه گيري دما با سنسور LM35

•  مقايسه کننده ي آنالوگ

SPI Bus •   

Mode •  هاي Sleep و تايمر Watchdog


مولف: رضا سپاس یار

 

حجم:3.2 MB



چهار شنبه 11 / 7 / 1390برچسب:, :: 11:17 ::  نويسنده : ahmad & saman

تقویت‏ کننده ‏های عملیاتی (Op-amp) و مقایسه‏ کننده ‏ها شبیه یکدیگر به ‏نظر می‏رسند؛ آن‏ها حتی علائم شماتیکی مشابه دارند. این باعث می‏شود که بسیاری از طراحان تصور کنند، آن‏ها با یکدیگر قابل تعویض ‏اند. معمولاً زمانی که یک یا تعدادی از بخش‏های یک Op-amp چندتایی بدون استفاده می‏ ماند، طراح وسوسه می‏ شود تا برای کاهش هزینه‏ ها از آن به عنوان مقایسه ‏کننده استفاده کند. این یادداشت کاربردی  توضیح می‏ دهد که چرا نباید چنین کاری انجام داد.

مترجم: رضا سپاس يار

تعداد صفحات: 7

حجم:291 KB

نوع فایل:PDF





چهار شنبه 11 / 7 / 1390برچسب:, :: 1:29 ::  نويسنده : ahmad & saman

برای دانلود جزوه ی (روشهای تعمیر و عیب یابی در تلویزیونها) بر روی لینک زیر کلیک کنید.

تعداد صفحات: 14

حجم:4.7 MB

نوع فایل:PDF




دو شنبه 9 / 7 / 1390برچسب:, :: 14:25 ::  نويسنده : ahmad & saman


یک سایت رایگان بسیار مفید و کاربردی برای یافتن مشخصات (Datasheet Catalog) قطعات الکترونیکی و نیمه هادی ها از برندهای مختلف.

برای ورود به این سایت بر روی آدرس زیر کلیک نمایید.

http://www.datasheetcatalog.com/



دو شنبه 9 / 7 / 1390برچسب:, :: 11:44 ::  نويسنده : ahmad & saman

یکی از حیاتی ترین لوازمی که برای راه اندازی مدارات و همچنین استفاده در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد، منبع تغذیه است که البته علی رغم این نقش مهم و حیاتی، کمتر بدان پرداخته می شود. همان طور که از نام این وسیله بر می آید، از آن به عنوان منبع انرژی الکتریکی استفاده می شود و ....

 


زبانفارسی

تعداد صفحات: 12

حجم:326 کیلو بایت

نوع فایل:PDF

 

نویسنده: MKMajid

ناشر: majidofficial@gmail.com

 

 

برای دانلود این مطلب مفید بر روی دانلود کلیک نمایید



پنج شنبه 7 / 7 / 1390برچسب:, :: 12:13 ::  نويسنده : ahmad & saman

برای دانلود جزوه ی (آشنایی کاربردی با آنتن ها) بر روی لینک زیر کلیک کنید.

تعداد صفحات: 25

حجم:4.6 MB

نوع فایل:PDF

 

Download



پنج شنبه 7 / 7 / 1390برچسب:, :: 12:3 ::  نويسنده : ahmad & saman

برای دانلود جزوه ی (برنامه نویسی برای تایمرهای میکروکنترلر AVR) بر روی لینک زیر کلیک کنید.

تعداد صفحات: 19

حجم:4.6 MB

نوع فایل:PDF

 

Download



پنج شنبه 7 / 7 / 1390برچسب:, :: 11:34 ::  نويسنده : ahmad & saman

برای دانلود درس مدارهای منطقی دیجیتال بر روی لینک زیر کلیک کنید.

تعداد صفحات: 250

حجم:11.2 MB

نوع فایل:Power point

 

Download



جمعه 6 / 7 / 1390برچسب:, :: 18:6 ::  نويسنده : ahmad & saman

برای دانلود سری مقالات آموزشی ماژول های RF (طراحی و ساخت کنترل از راه دور یک کاناله با استفاده از ماژول های RF و آی سی های اینکودر, دیکودر سری PT) بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

تعداد صفحات: 12

حجم :2 MB

نوع فایل:PDF

 

Download

منبع:سایت ir-micro.com



شنبه 5 / 7 / 1390برچسب:, :: 1:2 ::  نويسنده : ahmad & saman

برای دانلود سری مقالات آموزشی ماژول های RF بر روی لینک زیر کلیک کنید.

تعداد صفحات: 13

حجم: 3.28 M

نوع فایل:pdf



چهار شنبه 4 / 7 / 1390برچسب:, :: 16:57 ::  نويسنده : ahmad & saman

برای دانلود جزوه میکروپروسسور بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

تعداد صفحات: 60

حجم: 3.46 M

نوع فایل:pdf



با توجه به اهمیت و نیاز دانشجویان رشته های مختلف برق و با توجه به مبنایی بودن این گونه مباحث ، مدار و شکل موج انواع یکسو ساز دیودی و کنترل شده تکفاز و سه فاز در قالب 19 تصویر بهمراه نسخه پی دی اف توضیحات هر یک در اختیار دوستان قرار گرفته است .

دانلود و مشاهده سر فصل ها در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...


یک شنبه 1 / 7 / 1390برچسب:, :: 21:5 ::  نويسنده : ahmad & saman

چکیده پروژه:

از ابتدا اول CRT بعد LCD و بعد LED و بالاخره AMOLED

 


احتمالاً تا كنون اصطلاح AMOLED را شنيده‌ايد. اما اين فن‌آوري جديد چيست؟ چه مشكلاتي را برطرف مي‌كند؟ و چرا داشتن آن مطلوب است؟ در اينجا به صورت مختصر توضيح داده مي‌شود كه AMOLED چيست و به چه دليل بهتر است براي انتخاب گوشي بعدي خود به آن فكر كنيد.

دو بخش در هر گوشي وجود دارد كه بيشترين توان باتري را مصرف مي‌كنند ، صفحه نمايش و بخش فرستنده و گيرنده امواج. پيش از اين توليد كنندگان تا حد زيادي انرژي مصرفي بخش فرستنده و گيرنده امواج را كاهش داده‌اند. و اكنون ...

برای خواندن کامل مقاله بر روی دانلود کلیک کنید

 



آشنایی با سنسور فشار
ترانسدیوسر و ترانسمیتر تعریف ابزار دقیق لاستیک‌های ایرلس تعریفی نوین از تایر اتومبیل Flat CD Mouse موسی که در CD درایو لپ تاپ قرار می گیرد! لامپ های ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند
نويسندگان